هواالعلیم باسلام ودرود 🪀 شروع درس پنجم مبانی موسیقی تلاوت درصوت و لحن در دروس قبلی متذکر گردیدم که طنین زیبای صوت یک مقوله ذاتی واستعدادی است خداوندی که به هر کسی حضرت باریتعالی خاص خود آن را به شخص عطا فرموده است لذا مجددا تاکید مینمایم که تقلید طنین یک مقوله کاملا اشتباه است. 🪀 طنین را شاید بتوان با ممارست های فراوان به سمت زیباتر شدن آن سوق داد ولی بهیچ عنوان نمیتوان آنرا بطور دائمی تغییر داد درصورتی که فرکانس و شدت صوت هم قابل تغییرند و هم قابل تقویت. 🪀 علتی که برخی از مقلدین وقراء ایرانی نمیتوانند مدت زمان زیادی تلاوت کنند اینست که ؛ ◀️ ۱- عدم گرم کردن صدا قبل از تلاوت ◀️ ۳ - عدم شناخت جایگاه صحیح و واقعی صوت شان ◀️ ۳ - استفاده نا بجا از فرکانس و شدت صوتی متناسب با سن وجنس صدای شان ◀️ ۴- تفکر غلط و نابجای تقلید طنین صوتی استاد وقاری مورد علاقه شان ◀️ ۵- روش غلط و ناصحیح اصرار در اکتاو و اوج خوانی وجیغ کشیدن های نابجا خصوصا در نوجوانان بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی که بعلت ترشح هورمون تستوسترون ، که دراین مدت حنجره بزرگتر شده ونیز ازدیاد طول وضخامت تارهای صوتی میگردد ◀️. ۶ - عدم مواظبت در بهداشت حنجره اعم‌از دما، خوردنی ها، نوشیدنی ها و... ◀️◀️◀️ لذا بر اساتید وقراء معظم است که موارد فوق را که میتواند آسیبهای مخرب و جبران نا پذیری به حنجره و صدای ما وارد نماید ، به دقت رعایت فرمایند. متاسفانه این حقیر در برخی جلسات و کلاسهای آموزشی دیده ام که بعضا اساتید معظم شان نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی را وادار به اکتاو خوانی و جیغ کشیدنهای مداوم مینمایند! این تکلف و فشار صوتی در این سن ممکن است ابتلاء شخص به پولیپ تارهای صوتی را به همراه داشته باشد پایان درس پنجم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن [استاد محسن امامی کشفی]