.
✍پاسخ :
1⃣نقد دلیل اول :
در مورد دو زیارت نامه فوق باید بگوییم که؛
۱)زیارت نامه اول شاید از حیث سندی صحیح باشد و خدشه ای به سندیّت آن نباشد، ولی جای دو سوال هست!
❓سوال اول اینکه در این زیارتنامه با عباراتی از قبیل «أبْنَائِكَ» و «اُمُّهَاتِكَ» و «آبَائِكَ» استفاده شده است.
لفظ «أبناء» جمع (ابن) بوده و از آنجایی که اقلّ جمع سه تاست، پس باید حضرت علی اکبر(ع) صاحب سه اولاد بوده باشد و این در حالی است که در کتب معتبر و منابع متاخر، درباره این قضیه اشاره ای نشده است.
سوال دوم اینکه لفظ «آباء» و «أمّهات» شامل پدران و مادران پدری و مادری حضرت علی اکبر(ع) می شود و این درحالی است که مادر بزرگ مادری حضرت علی اکبر(ع) دختر ابوسفیان بن حرب است و همچنین لفظ «آباء» شامل ابوسفیان جدّ مادری علی اکبر(ع) نیز می شود!
پس سلام امام معصوم شامل این افراد می شود که این معقول نیست!
و همچنین جایگاه امامت در این صورت به خاطر طائفه مادری علی اکبر(ع) که به اُمیّه ختم می شود، درباره حضرت علی اکبر(ع) منتفی می شود و قرآن در این باره می فرماید :
📋《لَا ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ》
♦️پیمان ولایت من به ظالمین نمی رسد.(بقره۱۲۴)
۲)زیارتنامه دوم نیز در کتب شیخ مفید پیدا نشد، هر چند در منابع دیگر موجود است و به فرض صحت این زیارات باید بگوییم که ما دو نوع عصمت داریم.
۱)عصمت کبری : یعنی خالی از هر عیب و اشتباه و گناه عمدا و سهو!
۲)عصمت صغری : یعنی خالی از گناه و معصیت عمداً نه سهوا!
پس کسی که دارای مقام عصمت صغری است، کار اشتباه و خلاف شرع که گناه محسوب شود از او سر نمی زند، اما به صورت سهوی ممکن است در مسائل رفتاری یا علمی دچار خطا شود.
البته عصمت صغرا را خیلی از علما بزرگ هم ممکن است داشته باشند و انسان می تواند به درجه ای از عصمت برسد که میل به گناه در او به صفر برسد.
پس عصمت کبری لازمه امامت است که شخص به معنای فوق از خطا و گناه مصون باشد.
در این فقره از زیارات به وجه عصمت صغری اشاره شده است.
2⃣نقد دلیل دوم :
امامت منصبی خاص است که فقط و فقط خدا تعیین می کند.
حتی حضرت رسول اکرم(ص) و حتی امامان بعد از ایشان نیز، اختیار تعیین امام بعد از خود را ندارند.
عصمت مراتبی دارد که بالاترینش را ائمه معصومین(علیهم السلام) حائز هستند.
پس انتخاب امامان از سوی خداوند تنصیص شده است.
روایات نسبتاً متواتر، یا به هر حال تعداد قابل توجهی از روایات را داریم که حضرت رسول اکرم(ص) نام تک تک دوازده جانشین خود را صریحا فرموده است که به سه جا اشاره می کنیم :
۱)حدیث جابر :
پس از نزول آیه اطاعت جابر بن عبدالله انصاری از حضرت رسول اکرم(ص) پرسید :
یا رسولالله(ص)! ما خدا و رسول او را شناختيم، اولى الأمر كيستند كه خداى تعالى اطاعت آنان را دوشادوش اطاعت خود و شما قرار داده است؟
حضرت رسول اکرم(ص) فرمود :
آنان جانشینان من و امامان مسلمانان بعد از من هستند که اولِ ایشان علی بن ابیطالب(ع) است.
جابر پرسید : امامان بعد از امام علی(ع) کیانند؟
رسول اکرم(ص) فرمود :
📋《الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَيْنُ(ع) سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ ثُمَّ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ فِي زَمَانِهِ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ثُمَّ الْبَاقِرُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ وَسَتُدْرِكُهُ يَا جَابِرُ فَإِذَا أَدْرَكْتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّي السَّلَامَ ثُمَّ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الْكَاظِمُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ثُمَّ الرِّضَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى ثُمَّ التَّقِيُّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ثُمَّ النَّقِيُّ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الزَّكِيُّ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ثُمَّ ابْنُهُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ مَهْدِيُّ أُمَّتِي》
♦️بعد از علی(ع) به ترتیب حسن(ع)، حسین(ع)، علی بن حسین(ع) و محمد بن علی(ع) که در تورات به باقر معروف است و تو در هنگام پیری او را خواهی دید و هر وقت او را دیدی، سلام مرا به او برسان.
پس از محمد بن علی(ع) نیز به ترتیب، جعفر بن محمد(ع)، موسی بن جعفر(ع)، علی بن موسی(ع)، محمد بن علی(ع)، علی بن محمد(ع)، حسن بن علی(ع) و پس از ایشان فرزندش قائم به حق که مهدی این امت است.(۷)
۲)روايت عبدالله بن عباس :
در اين روايت، حضرت رسول اکرم(ص) در مورد جانشینی دوازده امام بعد از خودشان اشاره و اسامى آنان را نيز شرح داده است.
حضرت(ص) فرمود :
📋《كَانُوا اثْنَيْ عَشَرَ وَ الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع) وَ بَعْدَهُ سِبْطَايَ الْحَسَنُ(ع) وَالْحُسَيْنُ(ع) فَإِذَا انْقَضَى الْحُسَيْنُ فَابْنُهُ عَلِيٌّ فَإِذَا مَضَى عَلِيٌّ فَابْنُهُ مُحَمَّدٌ فَإِذَا انْقَضَى مُحَمَّدٌ فَابْنُهُ جَعْفَرٌ فَإِذَا انْقَضَى جَعْفَرٌ فَابْنُهُ مُوسَى فَإِذَا انْقَضَى مُوسَى فَابْنُهُ عَلِيٌّ فَإِذَا انْقَضَى عَلِيٌّ فَابْنُهُ مُحَمَّدٌ》
📚
#اسنادالمصائب
ادامه مطالب :👇