. 🔅بسمِ رَبِّ الحُسین عَلَیهِ اَلسَلام🔅 ۱۴ نکته کلیدی 📚 🎙 🖋 ۱- اشعاری که پس از یک زمزمه مناسب خوانده میشود باید سبک و محتوای آنها در دستگاه و گوشه ای خوانده شود که جانسوزتر از زمزمه باشد. ۲- مطالب و مصائب سنگین اهل بیت پیامبر اکرم صلوات الله علیهم حتی اگر توسط ائمه معصومین علیهم السلام بیان شده باشد (مرثیه های زیارت ناحیه مقدسه ) حتی الامکان نباید گفته شوند مگر در شرایط و مجلس و مستمعین خاص و حرفه ای . ۳- مداح باید مطالب و داشته هایی که در طول سالهای متمادی از اساتید مختلف کسب کرده و حفظ نموده و در زمانهای مناسب از آنها استفاده نماید . ۴- روضه ها به دو دسته احساسی و سنگین تقسیم میشوند که خود اینها نیز دارای اقسام زیر می باشند: روضه تحقیقی، روضه کشفی یا مکاشفه ای، روضه استنباطی. ۵- اگر در مناسبتی روضه ای خوانده میشود مستقیما در مورد آن مناسبت نیست و مثلا در مناسبت شهادت حضرت زینب سلام الله علیها می خواهیم روضه طفلان ایشان را بخوانیم بایستی از یک حلقه ارتباطی قوی استفاده شود . ۶- بعد از اجرای یک روضه کامل نیازی به خواندن زمزمه نیست. ۷- اگر در شرح یک روضه یا عنوان نمودن مطلبی سند قطعی از منابع اصلی در اختیارمان نیست، باید به مستمع بفهمانیم که این مطلب زبانحال می باشد . ۸- تناسب لحن و سوز وگداز خواندن با محتوا باید رعایت گردد . بعنوان مثال نباید ابیات مدحی با لحن و سوز مختص مرثیه خوانده شوند. ۹- در روضه خوانی ابزار و لوازم تنوع خوانی زیاد است (دکلمه خوانی، کم و زیاد کردن سرعت خواندن )و در نوحه خوانی باید سرعت خواندن یکسان باشد و قدرت مانور در این زمینه کم میباشد یا امکان پذیر نیست . برای ایجاد تنوع در نوحه خوانی میتوان حجم صدا را کم و زیاد کرد یا میکروفن را دور یا نزدیک کرد . ۱۰- افعال جملاتی که در روضه یا شرح روضه و ... بکار می بریم باید بطور کامل ادا شوند و نمی‌شود به فرض اینکه مستمع فعل انرا می داند یا حدس میزند، فعل را حذف نمائیم. ۱۱- ممکن است تحریر زدن با ضرب، خواندن را زیبا کند اما این زیبایی در تاثیر گذاری مطلب اختلال ایجاد میکند مثلا نوحه را، شاد نموده و یا ذهن مستمع را از توجه به محتوا پرت می کند . ۱۲- در استفاده از دستگاه های موسیقی باید دقت داشت که آنها را با لحن و روش مداحی بخوانیم و حالت آوازی آن کم باشد . ۱۳- هر خطه ای گویش محلی و اصطلاحات مختص به خودش را دارد که در اذهان عمومی قابل فهم نیست فلذا نباید از آنها در مراسم عمومی و عموم مردم استفاده نمود. ۱۴- کم خواندن و کم مجلس داری کردن باعث ضعیف شدن صدا و توانایی در تحریر زدن و اوج خواندن می شود پس لازم است ذاکرین گرامی تمرینات دوره ای و روزانه داشته باشند و صدا و حنجره خود را تقویت نمایند . اللهم وفقنا لما تحب و ترضی اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر .