قدیری ابیانه:👈1️⃣تبدیل جذابیتهای جنسی به ارزش اجتماعی، عامل تبعیض علیه زنان است
نه مرد و نه زن در اسلام حق ندارند با جذابیت جسمی وارد روابط اجتماعی شوند. از نظر اسلام، ارزش اجتماعی یک زن به زیبایی یا موارد اینچنینی نیست، بلکه به دانایی و ایمانش بستگی دارد. به وزن و رنگ و نژادش بستگی ندارد، بلکه به اقدامات انسانی، اجتماعی و سیاسی او بستگی دارد. ما این را توهینِ به زن تلقی میکنیم که برای فروش تلفنهمراه و کالاها به نمایش اندام زنان روی بیاورند.
شبهات بسیاری پیرامون نگرش اسلام به زنان دائماً در فضای مجازی منتشر میشود و دختران ایرانی در معرض این شبهات قرار دارند. بسیاری از این سخنان بیمایه هستند و با کمی مطالعه برطرف میشوند. اما باتوجه به شرایط فعلی و دامنزدن رسانههای غیر رسمی و صفحات و کانالهای مجازی و شخصیتهای ضد اسلام به این بحث و در آستانه روز دختر، گفتوگوی ویژهای با دکتر «محمدحسن قدیریابیانه»، سفیرسابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک و استرالیا و نویسنده کتاب «زن در اسلام و غرب» انجام شده تا چند پرسش در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد:
✅جایگاه زن در اسلام را چطور ارزیابی میکنید؟
خداوند ابتدا آدم و سپس حوا را آفرید. تبعیض و ظلم علیه زنان بحث جدیدی نیست و ریشه در تاریخ دارد. برای صحبت از زن باید از روابط مرد و زن هم صحبت کرد. در اسلام روابط زناشویی، یک ضرورت بیولوژیک و انسانی محسوب میشود. به همین دلیل، پیامبر اسلام میفرماید: ازدواج نیمی از ایمان است. حق لذتبردن نیز همینطور است؛ لذا جذاببودن از نظر فیزیکی برای مرد و زن یک نعمت الهی محسوب میگردد. البته این جذابیت در اسلام، یک ارزش در خلوت زناشویی است و نباید به یک ارزش اجتماعی و تجاری تبدیل شود. به همین دلیل است که زنان مسلمان، خودشان را در خانه نمیپوشانند. به همین دلیل اگر خانمی در خلوت با همسرش، خود را به جذابترین حالت ممکن درآورد، و مرد نیز با جذابترین حالت ممکن نزد همسرش حضور پیدا کند، و تلاش کنند برای همدیگر لذتآفرینی کنند، پاداش الهی دریافت میکنند. ولی وقتی از خانه خارج میشوند، نباید جذابیت فیزیکی و جسمیشان را نمایان کنند.
نه مرد و نه زن در اسلام حق ندارند با جذابیت جسمی وارد روابط اجتماعی شوند. از نظر اسلام، ارزش اجتماعی یک زن به زیبایی یا موارد اینچنینی نیست، بلکه به دانایی و ایمانش بستگی دارد. به وزن و رنگ و نژادش بستگی ندارد، بلکه به اقدامات انسانی، اجتماعی و سیاسی او بستگی دارد. ما این را توهینِ به زن تلقی میکنیم که برای فروش تلفنهمراه و کالاها به نمایش اندام زنان روی بیاورند. این توهین به زن است که اگر بخواهد در جایی کار کند، مجبور باشد اندام خود را به نمایش بگذارد. اگر جذابیتهای جنسی ارزش اجتماعی یا تجاری باشد، عامل تبعیض است؛ چون کسی که فاقد این جذابیت باشد، خیلی از فرصتها را از دست میدهد. به همین دلیل در اسلام پورنوگرافی ممنوع است.
ما تفاوت بین زن و مرد را در خلقت بشر میدانیم. نمیتوان تفاوت بین این رو را نفی کرد. زن است که میتواند مادر باشد، لذا نیازهای خود را دارد، متفاوت از مردان. البته در خیلی چیزها هم شبیه به هم هستند و در برخی چیزها هم متفاوت هستند؛ اما نکته مهم این است که زن و مرد مکمل یک دیگرند. لذا زنان در ایران اگر بخواهند، میتوانند نیمهوقت کار کنند، اما مردان این حق را ندارند. برای اینکه زن، فرزند و نیازهای دیگری دارد. او میتواند در مواردی خودش تصمیم بگیرد که نیمهوقت کار کند. به همین دلیل ما از حقوق برابر صحبت نمیکنیم، بلکه از عدالت در حقوق صحبت میکنیم و این تفاوتها را لحاظ میکنیم. لحاظ نکردن و نادیدهگرفتن این تفاوتها و مطلقاً از برابری صحبتکردن، یعنی مرد نباید مسئولیت هزینههای خانواده را بر عهده داشته باشد، چراکه با برابری مغایرت دارد.
در اسلام اگر جنگی ضرورت پیدا کرد، وظیفه مردان است که در آن حاضر شوند. به همین دلیل است که دوره سربازی برای زنان اجباری نیست، اما برای مردان اجباری است. ولی اگر زنان بخواهند در دستگاه نظامی خدمت کنند، میتوانند از طریق ساز و کار تعیین شده وارد این حوزه شوند. هیچکس نمیتواند آنها را مجبور کند. لذا این تفاوت را به رسمیت نشناختن و حقوق خاص و متفاوت برای زنها طلبنکردن، و فقط از برابری صحبتکردن، به نفع زنان نیست. همیشه باید این تفاوتها را در نظر داشت.
👈ادامه در👇🏾
ghadiri.ir/post/6966