🔴 نقد جالب و عالمانه استاد خسرو پناه بر «پایتخت ۶» به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت ۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره می‌کنم. البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: 🔹اختلاط نامحرم 🔹ترویج بی‌حدرقص و موسیقی 🔹تعابیر بی‌ادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها 🔹بی‌احترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشه‌ای‌تر این سریال به نظر بنده، رویکرد و است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. این سریال با نشان دادن ایرانیانی که 🔸یا قاچاق‌چی (ارسطو) هستند 🔸یا روانی (بهبود) 🔸یا مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل (نماینده مجلس) 🔸یا دارای کمبود شخصیت (بهتاش) 🔸یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی (دختران دوقلو) 🔸یا مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب (نقی) 🔸یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب (رحمت و فهیمه) 🔸یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند (هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می‌سازد. ❓سوال این است که چرا عده‌ای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش می‌کنند تا ایرانی را با موفقیت‌ها، مقاومت‌ها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بی‌عرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند. انتظار این بود لااقل واقعیت‌های ایران اعم از ضعف‌ها و قوت‌ها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد. 🔻نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت ۶ (با مشخصات ذکر شده) بعد از پایتخت ۵ (مقابله با داعش) ساخته می‌شود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریان‌شناسی سریال‌های ایرانی دقت بیشتری نمایند‌. ✍️ عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹ 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1752760323C3dffc8e554 @gozideyekhabarha