🔸آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔸
🔹مبارزه با عرفان در اسلام آمریکایی🔹
شرح پیام امام خمینی رحمت الله علیه به حوزه و روحانیت (منشور روحانیت)
اسلام آمریکایی که جلوی حرکت اسلام راستین را میگیرد، بلکه به صورتهای گوناگون جلوهگر میشود: گاهی بهصورت و شکلی که بنیامیه مطرح میکردند، گاهی بهصورت ردّ عقل که میشود اخباری، گاهی بهصورت وهابی گری که همهچیز را شرک بهحساب میآورد و اصل شرک را از یاد میبرد که اطاعت از طاغوت و طاغوتچهها باشد و گاهی بهصورت ردّ فلسفه.
یکی از مسائل اساسی در اسلام، عرفان اسلام است. وقتی کسی بگوید: «عرفان یک مسئله انحرافی است»، خوب، چه طور میشود؟ به تمام معارف اسلامی به دیدۀ شک و تردید نگاه میکند.
قرآن آمده است تا انسان را در مسیر عرفان با آن محتوایی که دارد قرار دهد آنوقت کسی بیاید و از آن چیزی بسازد که گویا اسلام عرفان را منع میکند، تفقه را منع میکند، تهذیب نفس را منع میکند، خودسازی را منع میکند و سیر و سلوک را ممنوع میکند و همه اینها را بهعنوان مبتدعات تلقّی میکند. خوب، این چه میشود؟ چرا بعضیها این حرفها را میزنند؟
به نظر من همهاش به خاطر این است که فردی بر چیزی محیط نیست و آنوقت منکرش میشود: «اَلنَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا» مردم دشمن چیزی هستند که نمیدانند. (نهجالبلاغه/ حکمت 172). آقا، مگر من قسمخوردهام که هر چیزی من فهمیدم اسلام است و هر چیزی من نفهمیدم اسلام نیست؟ اگر چیزهایی باعقل جور درنیامد، باید بگویم اینها خارج اسلام است؟ آیا چنین برخوردی درست است؟
مگر من آنقدر بر مسائل اسلام محیط هستم که هر چه من نتوانستم محیط بر آن بشوم، بگویم دیگر این از اسلام نیست و بدعت است و کفر است؟ اینجاست که این هم میشود زنجیر بر دست و پای صاحبان این افکار و بعد هم کسانی که به دام آن بیفتند.
چنانچه ما به عالم اعلام کردیم که اسلام عرفان ندارد، بعد از ما نمیپرسند که پس اسلام چه دارد؟ اسلامی که عقل ندارد، فلسفه ندارد، عرفان ندارد، سیر و سلوک ندارد، عشق ندارد، شوق ندارد، پس چه چیزی دارد؟ ته قضیه چه میماند؟ اگر اسلام اینها را ندارد -چنانکه میگویی ندارد- این اسلام را در بازار بگذار، آیا کسی به یک دینار میخرد؟ شما که اسلام را اینطور خطکشی میکنید و حدود اربعه برایش معیّن میکنید؛ از شمال به کجا و از جنوب به کجا و از شرق و غرب به کجا، مگر اسلام حدود اربعه دارد؟ مگر محدود است؟ اسلام محدود نیست؛ تمام خوبیها را دارد و از تمام بدیها منزّه است.
📌 کتاب تحجر گرایی/ اثری از آیت الله حائری شیرازی/ صفحه 221
@haerishirazi