5.31M حجم رسانه بالاست
از کلید مشاهده در ایتا استفاده کنید
🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر! 🛠 چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر! - وقتی از افزایش دستمزد کارگر استقبال می کنیم نه یعنی چاره اساسی این است. - باید توجه کنیم "طبقه کارگر" پدیده مدرنی است. نان خوردن نیمی از خانواده های جامعه با "اجیر شدن" و "صرفا فروش کار خود" پدیده ای بی سابقه در صدر اسلام و پس از نهضت حصار کشی اروپا و تبدیل رعیت به کارگر پدید آمده است؛ که صنعتی شدن و هم غلبه تجارت بر کشاورزی بدان افزوده است. - در فرهنگ اسلامی "عامل" و "العمالات" داریم که در کشاورزی و تجارت(مزارعه، مساقات، مضاربه) از "سود نهایی" بهرمندند نه اینکه صرفا کار خود را بفروشند و دستمزد بگیرند. در حالیکه در کارگری موجود حتی یک سوم ارزشی که کارگر بر کالا افزوده را دریافت نمی کند! - اجاره دادن خود در روایات مکروه و مانع رزق بیان شده (الکافی ج۵ص۹۰) - با این اوصاف راه حل اساسی برای طبقه کارگر: ۱)"تبدیل کارگریِ صرف به عامل" ۲) "شریک سرمایه شدن" است. - اولی با تاسیس نهادهای حقوقی جدید به سبک مضاربه و مزارعه بجای اجاره نفس قابل تحقق است که در عقلانیت اسلامی قابل ابتکار و تایید شرعی است. - دومی با برنامه ریزی درجهت تخصیص منابع تولید ثروت به این طبقه است. طبق بند ب سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا پایان برنامه ششم به سه دهک پایین و بیکاران تعلق می گرفت که مدیریت اقتصادی راه دیگری را رفت(ویدئو را ببینید). اینگونه به "شاغل_مالکی" بجای "کارگرِ صرف" می رسیدیم و عایدی "سرمایه" و "کار" به کارگر می رسید؛ توازن بازار هم بهم نمی ریخت. # اللهم - عجل - لولیک - الفرج محسن قنبریان