❇️بخش آخر مباحث هابرماس نیز بدین شرح است:
🔘استفاده هابرماس از پارسونز:
🔸شباهت تحلیل هابرماس به لوکاچ اما دست بازتر به جهت کاربرد گسترده تر نظریه نظامها به ویژه مفهومهای جهان نظام مند (system world) و جهان حیاتی (life world)
🔸 جهان نظام مند: ترکیب از دولت، سرمایه داری و سازمانهای بزرگ دیوان سالار یا سرمایه دارانه
🔸جهان حیاتی: همبستگی، تماس رو در رو، خانواده، اجتماع و پایبندی های ارزشی اساسی
🔸هجوم جهان نظام مند به جهان حیاتی و استعمار آن در سایه مدرنیته
🔸استفاده از الگوی AGIL اما نقد به الگوی همگن AGIL و بی بهرگی آن از امکانات لازم برای تبیین موجه الگوهای تحول آسیب شناختی (مک کارتی 1984)
🔸پارسونز: کار کردن جامعه با دروندادهای یکسان خرده نظامهای خود اما هابرماس: تسلط رسانه های مبادله جهان نظام مند یعنی پول و قدرت و جلوگیری آنها از عقلانیت ارتباطی راستین: حمله این رسانه ها به مواضع هنوز تسخیر نشده و گرفتن جای پایبندی های اخلاقی، عاطفی و ارزشی که عوامل اصلی جهان جیاتی هستند
🔴نتایج فرآیند هجمه رسانه های جهان نظام مند به جهان حیاتی:
🔹نابودی حوزه عمومی در دستان رسانه های توده ای سرمایه دارانه
🔹 رشد دیوان سالاریهای بی معنا کافکایی
🔹 براندازی دموکراسی به دست شرکتهای بزرگ
🔹 نابرابری مداوم و قرار گرفتن کارگران، مالیات دهندگان و مصرف کنندگان منفعل به جای بحث کنندگان و ارتباط گران فعال
🔹هابرماس به دنبال نجات جهان حیاتی و مجهز کردن آن به ابزار مبارزه با نیروهای استعمار کننده کالاسازی و عقلانیت دیوان سالار با طرح پیشنهاد عقلانیت اتباطی
🔹عقلانیت ارتباطی: بحث باز، شرافتمندانه و آگاهانه میان افراد آزاد از قید و بندهای تحریف کننده ایدئولوژی و قدرت
🔲نقد نظریه کنش ارتباطی:
🔺شک منتقدان پساساختاری مثل فوکو در امکان و بایستی نجات طرح روشن اندیشی
🔺آرمان پردازی درباره جهان حیاتی در عرصه خانگی به جای نگاه به عنوان کانون بنیادی سرکوبی پدرسالارانه (غلبه جنبه مثبت دخالت دولت در خانواده و زندگی خصوصی مانند قانونگذاری علیه خشونت خانگی و بودجه های حمایت از کودکان بر جنبه های منفی آن)
🔺تفکر آرمانشهری در مواجهه هابرماس با ناملایمات جامعه مدرن
🔺عدم اقناع راه های درمانی او برای درمان ناملایمات جامعه مدرن
🔺سخن کم درباره شیوه ساخت یک جهان بهتر و اعتقاد به وظیفه تشخیص امکان تحقق عقلانیت ارتباطی برای باز شدن راه انتخاب آزادانه بشر
🔺عدم کفایت این سطح از بحث و ضرورت جدی به اندیشه در مورد صورتهای نهادی پشتیبان مثل رسانه های همگانی
📡 کانال اندیشکده حنیف در ایتا و بله:
@hanifthinktank