حرم
🌷بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب #شیعه_و_سنی 💠 #پي
🌷بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 (ع): 🌸🌸🌸 كه اين مشكلات را به هم برآورده اند، و همان گونه كه از دريايى توفانزده با امواجى متلاطم جز به كشتى نتوان گذشت هيچ كس از آتش در امان نخواهد بود و به نعمت اخروى دست نخواهد يازيد مگر كسى كه اهل بيت پيامبر (ص) را دوست بدارد و محبت و خيرخواهى اش را براى آن‌ها خالص و عقيده اش را در طرفدارى از آن‌ها استوار گرداند. پس كسانى كه از اين كشتى باز مانند به بدى و شرّ گرفتار مى آيند و از دنيا به سوى عقوبت و جهنمى روان خواهند شد كه غل و قيدهاى فراوان دارد، و با تمثيل كشتى نوح، آن‌ها را با كتاب خدا قرين كرده است. 📚ترجمه كشف اليقين، ص: ۳۱۷ _____ _ و آن‌ها را كتاب دوم و همسنگ تنزيل دانسته است. » [تفسير واحدى]. سمهودى در تنبيهات الذكر الخامس مى گويد: «دوم: اين سخن پيامبر (ص) است كه فرمود: اهل بيت من در ميان شما همچون كشتى نوح است در ميان قومش و چگونگى آن هم چنين است كه كسانى از قوم نوح (ع) نجات يافتند كه بر كشتى سوار شدند و قبلا آمده است كه پيامبر در توسّل به ثقلين يعنى كتاب خدا و خاندانش (ص) تشويق مى كرده است و اين كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند تا آن كه بر سر حوض كوثر بر حضرتش (ص) وارد آيند، و اين كه پيامبر (ص) در برخى طرق فرموده است: خداوند لطيف و خبير مرا آگاه كرده است و اين رستگارى را براى آن‌ها اثبات نموده است و اهل بيت را موجب رسيدن به اين نجات مقرّر فرموده است و بدين ترتيب اين تمسّك كمال مى يابد. نتيجه تشويق به آويختن بر ريسمان ايشان و محبّتشان و بزرگداشتشان، شكر نعمت بزرگ ارجمندشان (ص) و فراگيرى هدايت علماى ايشان و محاسن اخلاقى و رفتارى آن هاست. پس هر كه آن را بگرفت از ظلمات مخالفت رهايى يافت و شكر نعمت هاى فراوان را گزارد و هر كه از آن كنار كشيد در درياى كفران و امواج طغيان غرق شد و آتش را بر خود واجب گردانيد» [جواهر العقدين]. ابن حجر مى گويد: «وجه تشبيه آن‌ها به كشتى در آن چه بيان شد چنين است كه هر كس ايشان را دوست بدارد و براى سپاس گزارى از بزرگ ارجمندشان (ص) بزرگشان شمارد و هدايت علمايشان را كسب كند از ظلمت مخالفت‌ها بركنار ماند و هر كه از آن كناره گيرد در درياى كفران نعمت‌ها غرق گردد و در ناكجاآبادهاى طغيان به نابودى رسد» [📚الصواعق المحرقه/ ۹۱]. ج- دلالت اين حديث بر برترى آن ها. اين حديث دلالت دارد بر برترى مطلق اهل بيت (ع) بر مردمان ديگر، زيرا اگر كسى از آن‌ها برتر مى بود تا با آن‌ها همسنگ بود پيامبر (ص) دستور مى داد از آن‌ها پيروى كنند و در غير اين صورت لازم مى آيد كه امّت خود را فريفته باشد و دور است كه حضرتش (ص) چنين كند........ ~~~~~~~~⚜️🔸💠🔸⚜️~~~~~~~~