آیت زعفران و دو قاعده قرآنی در این نوشتار، با تحلیل آیت زعفران و موش، به دو قاعده قرآنی «احتراق» و «دار بَوار» در حیات سیاسی اجتماعی جامعه اشاره کردم. تا انتها با ما همراه باشید. 🔹خداوند در پاییز، خراسان جنوبی را با دو رنگ، نقاشی می‌کند: قرمز و بنفش. قرمز، رنگ باغ‌های زرشک است و بنفش، رنگ مزارع گل‌های زعفران. زعفران طلای سرخ نام دارد و بیش از نود درصد زعفران و زرشک دنیا در خراسان تولید می‌شود. اما زعفران هم مثل هر گیاهی آفتی دارد و آن، موش است. 🔹پیاز زعفران شیرین است و موش‌ها به‌دنبال این پیازها، زیر زمین را با تونل‌های متعدد و پیچیده‌ای حفر می‌کنند و سریعاً زعفران‌ها را نابود می‌کنند. غلبه بر موش‌ها بسیار سخت است. راهکار مقابله با این موش‌ها چیست؟ انداختن آتش و دود داخل تونل‌های موش‌ها؛ و البته تحمل بوی گند احتراق موش‌ها. 🔹موش در سینما و فرهنگ، نماد و آیت نفوذ و نفاق است. اساساً کلمه نفاق از واژه نفق گرفته شده که به معنی تونل‌های زیرزمینی است. زعفران، در این تحلیل ما، حکومت دینی است که علیرغم همه مشکلات، بعنوان طلای سرخ در بین حکومت‌های موجود می‌درخشد. نفوذ و نفاق علیه جمهوری اسلامی بسیار طبیعی است اما کوتاهی مسئولین درقبال این موش‌ها امری نابخشودنی است. نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی، بسیار خطرناکند و مقابله با آن‌ها نیز بسیار سخت است. نفوذ یهودی‌ها، بهاییان، سلطنت‌طلبان و... در علم، فرهنگ، اقتصاد و سیاست، بسیار زیاد است و عدم مقابله با آن‌ها جامعه را به مرز نابودی می‌کشاند. 🔹 قاعده «احتراق»، در قرآن نیز به کار رفته است و آن در مورد نفوذ اجنّه است. وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا(۸و۹ جن). شیاطین می‌خواهند ازطریق استراق سمع به علوم وحیانی نفوذ کنند اما خداوند از طریق شهاب آن‌ها را رجم و احتراق می‌کند. احتراق و نابودی نفوذی‌ها لازمه احتراس و نگهبانی از دین خداست. 🔹اما اگر موش‌ها را نابود نکنیم، چه خطری ما را تهدید می‌کند؟ قاعده «دار بوار»، مبیّن این نکته است که اگر مقابله جدی با نفوذ صورت نگیرد، حکومت دینی نابود می‌شود و وارد عصر بی‌حاصلی و بی‌ثمری می‌گردد. الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ(۲۸ ابراهیم). در طول تاریخ هرگاه قومی نعمت ولایت را به کفر تبدیل کردند، دچار قاعده «دار بوار» شدند یعنی به ذلت و خواری و بی‌ثمری و بی‌خاصیتی افتادند. مثال آن در قوم بنی‌اسرائیل و درباره مسلمین صدر اسلام قابل پیگیری است. 🔹 توضیح مفصل‌تر این قواعد قرآنی باید در فرصت مناسب‌تر انجام شود اما اجمالا چند نکته: اولاً رسالت این کانال تبیین قواعد علمی قرآن است که هرکدام به اندازه چند واحد درسی مطلب دارد و قواعد قرآنی در حیات اجتماعی سیاسی ما بسی بهتر و کارآمدتر از قواعد علوم سیاسی مدرن است. ثانیاً جامعه ما در خطر قاعده «دار بوار» قرار دارد و انذار و هشدار نسبت به این پرتگاه وظیفه ماست. ثالثا تبیین قاعده «احتراق»، راهگشای مشکلات ما در مسأله نفوذ است ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444