📌امام خمینی (ره) رئیس حكما و عرفا در عصر ما ✍مرحوم آیت الله سید جلال آشتیانی: 🔹در دوران زعامت مرحوم مغفور له آيت‏ الله العظمى حاج شيخ عبد الكريم حائرى يزدى «نوّر اللّه مضجعه» ساليان متمادى مرحوم شاه‏ آبادى در حوزه علميه قم تدريس مى ‏فرمودند . آقاى شاه‏ آبادى هر طالب مستعدى را از فيض وجود خود بهره‏مند مى ‏ساختند كتب منقول و معقول را از كفايه و مكاسب و رسائل گرفته تا اسفار و شواهد و مبدأ و معاد ملا صدرا و شرح فصوص و مصباح الانس را درس مى‏دادند. 🔸حضرت استاد علّامه آيت‏ الله العظمى امام «ادام اللّه ظله الظليل على رءوس المسلمين» در عرفان و تصوّف اسلامى تلميذ اين عارف نامدارند و گويا معظّم له شاگرد منحصر بفرد شاه‏ آبادى مى‏ باشند. 🔹امام «مدّ ظله» از اساتيد بزرگ عرفان در قرن اخيرند و ذوق و استعداد خاص در مبانى عقلى و عرفانى دارند. از معظّم له دو رساله نفيس، يكى مصباح الهداية فى النبوّة و الولاية و ديگر رساله‏ اى در شرح دعاى سحر، چاپ شده است كه حاكى از تبحّر و تدرّب آن استاد عاليقدر مى ‏باشد. امام بر مصباح الانس حمزه فنارى، شرح مفتاح الغيب شيخ كبير صدر الدين قونوى بطور متفرقه حواشى دقيقى مرقوم داشته ‏اند و بر مقدمه قيصرى و بر برخى از مواضع فصوص تعليقات دارند. 🔸امام خمينى‏ «جعلنى الله عن كل مكروه فداه» در حكمت متعاليه به روش صدر الحكماء و العرفا آخوند ملاصدرا استاد مسلّم و در حقيقت بدون مجامله بايد گفت كه آن جناب خاتم حكما و عرفا در عصر ما مى‏ باشند. و بمرحوم شاه ‏آبادى اعتقاد راسخ دارند. 🔹مرحوم شاه‏ آبادى مطلقا اعتنا بگفته مخالفان فلسفه و عرفان نداشت. مانند كوه استوار بود و در فكر او اين معنا كه از انغماز در الهيّات و عرفان ممكن است‏ به جنبه شريعتمدارى او لطمه بزند، خطور نمى‏ نمود. 🔸 امام قبل از دوران طلبگى حقير در قم شرح فصوص تدريس مى ‏كردند و در زمانى كه نگارنده اين سطور در قم تحصيل مى‏ كردم، معظم له شرح منظومه (براى جمعى از جمله مرحوم علّامه بزرگوار شهيد مطهرى و آيت‏ الله العظمى منتظرى، آيت‏الله آقا ميرزا محمد مسائلى اردبيلى‏ و مرحوم آقا سيد غنى اردبيلى و شهيد دانشمند قاضى طباطبائى و برخى ديگر از افاضل زمان) تدريس مى ‏فرمودند. 🔹مدتها به تدريس اسفار اشتغال داشتند كه برخى از مدرسان درجه اول مانند آيت‏ الله حاج ميرزا عبد الجواد سدهى اصفهانى و حاج ميرزا عطاء الله سدهى و مرحوم فكور يزدى بدرس ايشان مى ‏رفتند و استاد علّامه مطهرى و آيت‏الله منتظرى و جمعى ديگر در اين درس حاضر مى ‏شدند. امام بعد از شروع به تدريس خارج فقه و اصول و توجّه افاضل به اين دروس، نتوانستند بين تدريس دو رشته جمع نمايند و در مدت قليلى حوزه درسشان ديگر حوزه ‏ها را تحت شعاع قرار داد. 📚شرح مقدمه قیصری بر فصوص، مقدمه کتاب آیت‌الله •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1576