و نتوانم از خویشتن پیشامد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی است که من آن را بر خویش گواهی دهم وَ اَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ و به ناتوانی خود و بیچارگی‌ام در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد(ص) وَ اَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیْلَةِ و وفا کن برایم بدان چه بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش در این شب وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیْتَنی فَاِنّی عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ و تمام کن بر من آن چه را به من دادی زیرا که من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست خوار توام اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَیْتَنی خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آن چه به من انعام فرمودی وَ لا غافِلاً لاِِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنی وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی و نه غافل از احسانت در آن چه به من عطا کردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانی طول کشد فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیَةٍ اَوْ بَلاء اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماءَ چه در خوشی و چه در سختی در دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا در نعمت اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ به راستی تو شنوای دعایی نهم: «طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی» مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده‌اند:‌ «بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان. چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد (ص) و خاندانشان تا آنجا که مقدور است، انجام دهند و در بعضی از روایات نیز تاکید شده است که «دعای جوشن کبیر» را در این سه شب بخوانند. در روایتی آمده است که شخصی خدمت رسول خدا (ص) رسیده و عرض کرد: «اگر شب قدر را درک کردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب کنم؟ که ایشان فرمودند: «عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه.» شب بیست‌ویکم: این شب فضیلتش از شب نوزدهم بیشتر است پس اعمال مشترک شب‌های قدر را با توجه بیشتری انجام دهد. در روایات درباره غسل و احیا و تلاش در عبادت در این شب و شب بیست‌وسوم تاکید شده و آمده است که شب قدر در میان یکی از این دو شب است و در چند روایت وقتی که از معصوم(ع) خواستند تا معین کنند که شب قدر ‌در میان کدام یک از این دو شب است، معین نکردند، بلکه فرمودند: «ما ایسر لیلتین فیما تطلب» (احیای هر دو شب، برای آن چه می‌خواهی مشکل نیست.) و جالب این که «مرحوم صدوق» در «امالی» می‌گوید: «من دین الامامیه... من احیی هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو افضل» از دستورات مذهب امامیه است که ... اگر کسی این دو شب را به گفت‌وگوی علمی بپردازد، از هر عبادتی برتر است. اعمال شب بیست‌ویکم: اعمال این شب بر دو قسم است، قسم اول دعاهایی که مربوط به دهه آخر ماه رمضان است و قسم دیگر اعمال مخصوص شب بیست‌ویکم که به این شرح است: ۱- دعایی است که در «مصباح المتهجد» و «کافی» نقل شده است که در شب بیست‌ویکم خوانده می‌شود که به شرح زیر است: یا مُولِجَ اللَّیْلِ فِی النَّهارِ وَ مُولِجَ النَّهارِ فِی اللَّیْلِ ای فروبرنده شب در روز و ای فروبرنده روز در شب وَ مُخْرِجَ الْحَیِّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجَ الْمَیِّتِ مِنْ الْحَیِّ و ای بیرون‌آورنده زنده از مرده و بیرون‌آورنده مرده از زنده یا رازِقَ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ ای روزی‌دهنده هر که را خواهی بی‌حساب یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا رَحیمُ ای خدا، ای بخشاینده، ای خدا، ای مهربان یا اَللّهُ اَللّهُ یا اَللّهُ ای خدا، ای خدا، ای خدا لَکَ الاْسْماءُ الْحُسْنی وَالاْمْثالُ الْعُلْیا وَالْکِبْرِیاءُ وَالا لآءُ از آن تو است نام‌های نیکو و نمونه‌های والا و بزرگی و نعمت‌ها اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ از تو خواهم درود فرستی بر محمد و آل محمد (ص) وَ اَنْ تَجْعَلَ اسْمی فی هذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَداءِ و نام مرا در این شب در زمره سعادتمندان قرار دهی وَ رُوحی مَعَ الشُّهَداءِ و روحم را با شهدا مقرون سازی وَ اِحْسانی فی عِلِّیّینَ وَاِساَّئَتی مَغْفُورَةً و احسان و نیکوکاریم را در بلندترین درجه بهشت و گناهانم را آمرزیده کنی وَ اَنْ تَهَبَ لی یَقینَاً تُباشِرُ بِهِ قَلْبی و به من یقینی عطا کنی که همیشه با دلم همراه باشد وَ اِیماناً یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنّی و ایمانی به من بدهی که شک و تردید را از من دور سازد وَ تُرْضِیَنی بِما قَسَمْتَ لی و بدان چه روزیم کرده‌ای خشنودم سازی