#تفسیر_روز
موضوع:تفسیر سوره فاطر-آیه ۴۳
حجت الاسلام محسن قرائتی
إسْتِکْبَاراً فِى الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّىِ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً
ترجمه
(نفرت آنان از حقّ) به خاطر استکبار در زمین و نیرنگ بدشان بود، و نیرنگ بد جز اهلش را فرا نگیرد، پس آیا آنان جز سنّت (خداوند را در مورد قلع و قمع) پیشینیان انتظار دارند؟ با آنکه براى سنّت و قانون الهى هرگز جایگزینى نخواهى یافت، و هرگز براى سنّت الهى تغییرى نخواهى یافت.
«تبدیل» یعنى چیزى را بَدَل چیز دیگر قرار دادن، مثل تیمم بدل از غسل، ولى «تحویل» به معناى تصرف در زمان یا مکان یا شکل و قالب یک چیز است بدون آنکه چیزى را جایگزین آن کنیم.
اگر پزشک، شربتى را به بیمار داد و او به جاى آنکه بخورد، شربت را دور ریخت و به پزشک گفت: آن را نوشیدم، گمان مى کند که سر پزشک کلاه گذاشته و به او کلک زده است، در حالى که بیمار خودش را فریب داده است، نه پزشک را. «لایحیق المکر السّیىء الاّ باهله»
پیام ها
۱- سرچشمه فرار و نفرت از راه انبیا یا استکبار است یا حیله. (شاید استکبار از سوى کفّار و حیله از سوى منافقان باشد و شاید استکبار بستر حیله گرى خود مستکبر باشد). «استکباراً... و مکر السیّىء»
۲- نتیجه حیله به خود انسان برمى گردد (عقوبت و کیفر تکبّر و حیله به دیگرى منتقل نمى شود.) «لا یحیق المکر السّیّىء الاّ باهله»
بَد مکن که بد اُفتى
چَه مَکَن که خود اُفتى
۳- خداوند در جامعه قانونها و سنّتهاى ثابتى را مقرّر کرده است که در تمام اقوام و ملّتها جریان دارد، نظیر سنّت آزمایش، سنّت امداد مؤمنان و سنّت کیفر حیله گران و مستکبران. آرى، خوشبختى و بدبختى و عزّت یا سقوط جامعه، در گرو پیروى از سنّتهاى الهى یا ترک آنهاست. «فلن تجد لسنّة اللّه تبدیلاً... تحویلاً»
۴- تاریخ داراى نظام و قانون ثابت است. (با نگاه به گوشه اى از تاریخ مى توان قانونِ گوشه دیگر تاریخ را به دست آورد.) «فلن تجد لسنّة اللّه تبدیلاً»
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🆔
http://eitta.com/hoseiniemajazi