◀️سوال
❓نظر دین در مورد یک رییس جمهور شایسته چیست؟ آیا حدیث انتخاباتی داریم که بگوید به چه افرادی باید رای بدهیم؟❓
✴️پاسخ:
⬅️در احادیث اسلامی شرایطی برای کارگزاران بیان شده است که باید در انتخاب افراد مورد توجه قرار گیرد؛
1⃣علم و آگاهی در بالاترین سطح؛
❇️پیامبر گرامی(ص)فرمود:
⚛«کسی که امامت و پیشوایی جمعیتی را بر عهده می گیرد در حالی که در میان آنها آگاه تر از او وجود دارد پیوسته کار آنها رو به انحطاط می رود تا روز قیامت »
📚وسائل الشیعه ج5 ص415
⚛وفرمود:
❇️«کسی که مردم را به خویشتن دعوت کند در حالی که در میان آنها آگاه تر از او وجود دارد او بدعت گذار گمراه است»
📚سفینه البحار ج6 ص348
2⃣سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوداث مختلف؛
❇️حضرت علی(ع) فرمود:
⚛«ابزار ریاست و مدیریت ، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است»
📚نهج البلاغه کلمات قصار 176
3⃣آگاهی بر مسائل زمان ؛
⚛امام صادق(ع) فرمود:
⚪️«آن کس که آگاه از وضع زمان خود باشد مسائل پیچیده و گمراه کننده به او هجوم نمی آورد»
📚الکافی ج1 ص27
4⃣منافع مردم و خویش را یکسان دیدن ؛
❇️حضرت علی(ع) زمانی که محمد بن ابی بکر را به زمامداری مصر برگزید چنین به او دستور داد:
⚪️«برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست می داری و برای آنها چیزی را ناخوش بدار که برای خود و خانواده خود ناخوش داری چرا که این کار منطق تو را قوی می کند و مردم را به اصلاح و صلاح نزدیکتر می سازد»
📚بحار الانوار ج72 ص27
5⃣پیوند عاطفی با مردم؛
🔶در برخی روایات سلطان عادل به منزله پدر شمرده شده است و به مردم توصیه شده است که همانند پدر او را گرامی بدارند .مفهوم این سخن آن است که او هم باید با چشم فرزندی به مردم نگاه کند و به این ترتیب باید یک رابطه عاطفی آن گونه که میان پدر و فرزندان است میان او و مردم برقرار باشد.
❇️امام کاظم علیه السلام فرمود:
⚛«سلطان عادل به منزله پدر مهربان است پس دوست بدارید برای او آنچه را که برای خود دوست می دارید و ناخوش دارید برای او آنچه را که برای خود ناخوش دارید»
📚وسائل الشیعه ج18 ص472
6⃣دوری از بخل و جهل و نادانی و جفا و ستم؛
❇️حضرت علی(ع) فرمود:
«شما می دانید کسی که بر نوامیس و خون ها و غنائم ، احکام و پیشوایی مسلمین حکومت می کند نباید بخیل باشد مبادا در جمع آوری اموال آنان برای خویش حرص بورزد و نباید جاهل و نادان باشد که با جهلش آنها را گمراه سازد و نه جفا کار که پیوندهای آنها را از هم بگسلد و نه ستمکار که گروهی را بی دلیل به گروهی دیگر مقدم دارد و نه رشوه خوار در قضاوت که حقوق آنها را پایمال کند و در رساندن حق به صاحبش کوتاهی ورزد و نه تعطیل کننده سنت پیامبر که امت را به هلاکت بیفکند»
📚نهج البلاغه خطبه 131
7⃣دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل ؛
⚛حضرت علی(ع) فرمود:
❇️«فرمان خدا را تنها کسی می تواند بر پا دارد که(با دشمنان خدا ) سازشکار نباشد و به روش اهل باطل عمل نکند و پیرو فرمان طمع نگردد»
📚نهج البلاغه حکمت 120
8⃣نسبت به مقام و منصب خویش به چشم امانت بنگرد نه وسیله برتری جویی و استفاده شخصی و حزبی؛
❇️حضرت علی (ع)به قاضی اهواز چنین نوشت :
⚛«بدان ای رفاعه این حکومت(و پستهای مختلف آن)امانت الهی است.هرکس در آن خیانت کند لعنت خدا تا روز قیامت بر او باد و هر کس خائنی را به کار گیرد پیامبر در دنیا و آخرت از او بیزار است»
📚دعائم الاسلام ج2 ص531
🔷و به فرماندار آذربایجان چنین نوشت:
⚪️«کار تو(فرمانداری)برای تو وسیله نان و آب نیست بلکه امانتی است در گردنت»
📚نهج البلاغه نامه 5
9⃣از آیات قرآن نیز استفاده می شود که زمامدار باید علم و توانایی در انجام مسئولیت ها را دارا بوده و در ادای مسئولیت نیز امین و درستکار باشد .
📓سوره بقره آیه247
📓سوره یوسف آیه55
📓 سوره قصص 26
گروه مناظره و پاسخ به شبهات در پیام رسان ایتا
@hosin159