اسماعیل ذبیح
آیات سوره صافات مثل صریح در این است که ذبیح اسحاق نیست بلکه اسماعیل است( المیزان) ، چون بشارت به اسحاق را بلا فاصله بعد از بشارت به ذبیح ذکر می کند
فَبَشَّرْناهُ بغلام حَلِيمٍ فَلَمّا بَلَغَ مَعَهُ اَلسَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى فِي اَلْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ ... وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ، وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي اَلْآخِرِينَ ، سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ ، ... .، وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِيًّا مِنَ اَلصّالِحِينَ ، وَ بارَكْنا عَلَيْهِ وَ عَلى وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِما مُحْسِنٌ وَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ مُبِينٌ (صافات ۱۱۳- ۱۰۰ )
اما فخر رازی می گوید در مساله اختلاف است :
۱، اسحاق : قول عمر ، علی ، عباس ، ابن مسعود ، کعب الاحبار ، قتاده ، سعید بن جبیر ، مسروق ، عکرمه ، زهری ، سدی و مقاتل است
۲. اسماعیل ، قول ابن عباس ، ابن عمر ، سعید بن مسیب ، حسن ، سعبی ، مجاهد و کلبی است .
(۷)دلیل برای ذبیح بودن اسماعیل می آورد و (۲) دلیل برای اسحاق ، و نتوانست خودش نظر بدهد کدام درست است.
مولوی نیز گویا اسحاق را ذبیح می داند :
«مست و پریشان توام موقوف فرمان توام 🕋 اسحاق قربان توام این عید قربانی است این»
#عید_قربان #مبارک
https://eitaa.com/MohammadGelayeri