💢نقد برخی از استدلال‌های استاد علیدوست پیرامون مصلحت ✔️حجت‌الاسلام محمد عبدالصالح شاهنوش، مسئول پژوهشکده حقوق خصوصی قوه ‌قضائیه 🔻جناب استاد علیدوست در صحبت اخیر خود در برنامه تلویزیونی سوره چند بار تأکید داشتند که منظورشان از مصلحتی که مبنای حکم است، مصلحت شرعی است. این در حالی است که مصلحت خود مبنای حکم شرعی است. اگر مصلحت مقید به وصف شرعی بودن شود منجر به دور در قانون‌گذاری می‌شود زیرا از طرفی مصلحت مبنای تشریع است و از طرف دیگر اینکه چه مصلحتی مبنای قانون‌گذاری باشد به تشریع یا انتخاب شارع وابسته است. در نتیجه با این بیان نمی‌توان مصلحت را مبنای حکم شرعی دانست بلکه همه چیز وابسته به انتخاب شارع خواهد بود. این نگاه به تشریع همان چیزی است که اشاعره به آن قائل بودند و ردّ آن چیزی است که عدلیه بر آن استدلال می‌کردند. به نظر می‌رسد مصلحتی که مبنای حکم است مصلحت واقعی است و نه مصلحت شرعی و از همین‌جاست که اشکال بعدی بروز می‌کند. 👈 ادامه یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z49433 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛