2⃣3⃣
#ادامه_مطالب_گناهان_کبیره
✅
#اسباب_و_مسبب_الاسباب
🌿
#خدای_تعالی به قدرت.کامله و حکمت.بالغه.اش دنیا و آخرت، امور
#صوریه و
#معنویه را بر علل و اسبابی مترتب فرموده اند,
🔻 مانند اینکه سیر شدن را بر خوردن
#مأکولات مترتب کرده علاج.مرض را به مراجعه به طبیب و استعمال.دارو معین فرموده دفع فقر و جلب غناء را به کسب و سعی قرار داده و هکذا ‼️
👈 و همچنین
#امور_معنویه را مانند مغفرت و نجات از🔥🔥🔥عذاب شخص گناهکار را بر
#توبه و ایمان، و رسیدن به
#مقام_یقین را بر تبعیت از
#معصوم ، و تفکر و سعی در مراتب تقوی و همچنین
#قرب به خود و ارتفاع درجات.اخرویه را بر سعی در
#اخلاص عمل و ازدیاد آن قرار داد و هکذا ‼️
👈 و بدین ترتیب
#مسبب_الاسبابی خود را ظاهر ساخت. چون غرض از ایجاد خلایق، معرفت
#حضرت_آفریدگار است و ممکن است که
#اسباب #بشر را فریب داده خیال کند که اسباب مستقل در تأثیرند و.مسبب را فراموش.نماید، آنگاه با بودن اسباب دلشاد و با نبودن آن اندوهناک گردد ‼️
🔻غافل از اینکه اگر
#خدا نخواهد هیچ سببی.مؤثر و مفید واقع نمی گردد و اگر خدا بخواهد بدون هیچ سببی شیء معدوم را موجود می فرماید.
✅
#سبب_کار_نمی_کند
🌿
#پروردگار_عالم برای جلوگیری از این اشتباه و اینکه بندگان در موقع بودن اسباب، به فضل.او شاد و به قدرتش تکیه داشته باشند نه به بودن.اسباب، و در هنگام نبودن آنها به
#کرم و
#رحمت او امیدوار باشند و در هیچ حال دلتنگی به خود راه ندهند،
👈 دو.کار.فرمود : یکی اینکه گاهی
#اسباب_موجوده را بی تأثیر قرار داد تا
#مؤمنین اسباب را مستقل در تأثیر ندانند، و دیگر آنکه گاهی با نبودن.اسباب شئ.معدوم را موجود فرمود تا اینکه هیچوقت اهل
#ایمان دلتنگ نشوند، و این دو معامله را در امور مادی و دنیوی فرمود و هم در
#امور_اخروی و
#معنوی ، برای زیادتی.بصیرت و توضیح مطلب برای هریک از این چهار.قسم.مثالی ذکر می شود:
📚
#گناهان_کبیره دستغیب
تا.فرصتى.باقيست 👇
مذاهب عرفان ~~~~~~~~~~~~
✅
@mazahb 🔰
به توبه كنندگان بپیوندید ~~~~~