#یادداشت
#فعالیت_اعضا
#روز_هجدهم
🔰 از مجموعه نوشتارهای حجت الاسلام و المسلمین
#محمدجواد_رودگر
🔹 دو نکته "کمیاب" از "دو عالم ربانی"( استاد و شاگرد):
🔻 الف) علامه طباطبایی(رض)، در تفسیرآیه ۱۴_ سوره کهف می فرمایند:
🔸 وقتی خدا بر دل آدم «ربط» می زند
و دلهایشان را محکم ساختیم در آن موقع که قیام کردند و گفتند: «پروردگار ما، پروردگار آسمانها و زمین است».(کهف/14)
🔹 «ربط» بر هر چیزی یعنی بستن آن، محکم بستنِ آن. و «ربط» بر قلب، کنایه از اطمینان دادن به قلب است، محکمکردنِ قلب.
🔹 قلبِ مادرِ موسی را او نگه داشته بود، وقتی پارهی تنش را توی صندوق گذاشت و به نیل سپرد. محکم نگه داشته بود که از اضطراب پاره نشود، که رازش را افشا نکند. خودش گفته؛ لولا اَن رَبطنا عَلی قلبِها لنَکون مِن المؤمِنین. (قصص/10)
🔹 در وصف آن جوانهای رویایی، آن یارانِ غار، گفته؛ وَ رَبطنا عَلی قُلوبهم اذ قاموا فَقالوا رَبّنا رَبّ السّموات وَ الارض، گفته؛ آن وقتی که بلند شدند و گفتند ربّ ما ربّ آسمانها و زمین است من بودم که قلب آنها را محکم کردم، قلبشان را نگه داشتم. (کهف/14)
🔹 به اصحاب بدر گفته آن آبی که پیش از نبرد از آسمان برایتان فرو فرستادیم، نعمتی بود برای آنکه دلهایتان را محکم نگه دارم تا قدمهایتان استوار بشود. وَ یُنزِّل عَلَیکُم مِنَ السَّماءِ ماء ... و لِیَرِبطَ عَلى قُلُوبِکُم وَ یثَبِّت بِه الْأَقدامَ. (انفال/60)
💠 راه، که درست باشد، قدمها که راست باشد، کسی همیشه هست که به قلب آدم «ربط» بزند. دلِ آدم را محکم نگه دارد. خودش گفته که هست.
🔻 ب) مراتب ایمان و مقام ولایت خدا
علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی(قدّس الله سرّه):
🔸ألا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ، الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یتَّقُونَ( یونس_ ۶۲ و ۶۳)
🔸 «آگاه باش که: هیچگونه ترس و وحشتى براى اولیاى خدا نیست، و هیچوقت ایشان غصّه دار و اندوهگین نمىشوند. اولیاى خدا، آنانند که ایمان آوردهاند، و قبل از آن اینچنین بودهاند که با تقوى عمل مىکردهاند.»
🔸 در این آیات به قرینه تفسیر أولیاء الله به جمله الّذین آمنوا و کانوا یتّقون، مى یابیم که ولایت الهیّه به مجرّد ایمان بدوى تحقّق نمىپذیرد، بلکه ایمانى است بعد از طىّ مدارج تقوى و عمل صالح،
🔸 و بنابر این یک نوع ایمان قوىّ و شدیدى است که پس از ایمان اوّلى و پس از عمل بر طبق آن، و ملازمت تقوى و عمل صالح در مدّت مدیدى حاصل مىشود.
🔸 در اثر ایمان و استدامۀ آن با عمل صالح و تقواى الهى، تدریجاً ایمان قوى و قوى تر می گردد،
🔸 تا رفته رفته حجابهاى نفسانى که بین بنده و حضرت حقّ- جلّ و عزّ- وجود دارد، ضعیف می گردد، و تارها و رشته هاى علائق به مشتهیات مادّى و افکار و هواجس جسمانى رقیق و نازل مىگردد،
🔸 تا کم کم در اثر مداومت بر آن، حجابها یکسره پاره مىشود، و رشتههاى علائق به کلّى گسیخته می گردد، و بین بنده و پروردگارش هیچ حجابى باقى نمىماند.
🔸اینست معناى ولایت، و کیفیت ارتقاء به آن مرتبه إجمالاً.
📚«امام شناسی» ج ۵ ص ۳۷
🆔
@iictchannel