🖼
#عکس_نوشت|علم حضوری انسان به خدا
🔺انسان بهعنوان مخلوق و معلول خداوند، نسبت به علت خود علم حضوری دارد. با توجه به کاربردهای مختلف، متکلمین در پی تبیین دقیق این اصطلاح برآمدهاند. شهید مطهری، این واژه را کاربرد قرآن در رابطه انسان و دین دانشته و در ادامه می گوید: ((اگر ما برای انسان، یک سلسله از ویژگیها در اصل و خلقت قائل باشیم، مفهوم فطرت را میدهد. فطرت انسان، یعنی ویژگیهایی در اصل خلقت.))
📌گاه گفته شده فطرت عبارت است از نوعی هدایت تکوینی انسان، در دوقلمرو شناخت و احساس. این هدایتهای فطری در قلمرو شناخت و احساس، از ایننظر که تکوینی بوده، اکتسابی و آموزشی نیستند، با هدایتهای حسی و طبیعی که در موجودات بیجان یافت میشود و با هدایتهای غریزی، که در انواع حیوانات وجود دارد، یکساناند. با این حال، دارای ویژگیهایی هستند که آنها را از هدایت طبیعی و غریزی ممتاز میسازد.
📖برگرفته از کتاب چیستی انسان در اسلام، نوشته
#محمدتقی_سهرابیفر، عضو هیأت علمی سابق گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔
@iictchannel