پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز هشتم ماه مبارک رمضان 1️⃣ واژة «وحی» در اصل به معنای ارتباط اشاره‌ای و سریع و پنهانی است. حال چه ارتباط خوب یا بد باشد؛ در قرآن سخن خدا با پیامبران و نیز وسوسه شیطان در آیه 112 انعام وحی نامیده شده است. 2️⃣ «شَیاطینَ» در آیة 112 جمع «شیطان» و مادة این واژه از «شطن» به معنای دور شدن یا از «شاط» به معنای سوختن از روی غضب است. بعدها به هر موجود نافرمان و سرکشی شیطان گفتند از‌این‌رو در قرآن شیاطین انسانی و شیاطین جنی آمده است. 3️⃣ در ‌آیة 120 فرمود: ظاهر گناه و باطن آن را رها کنید، منظور از ظاهر گناه همان ترک عملی آن است و مقصود از باطن گناه فهم مقصود اصلی خداوند از آن و عمل به مقصود حقیقی او است مثلا وقتی بر یهود گرفتن ماهی را در شنبه ممنوع می‌کند می‌خواهد علاقه آنان را به مال دنیا قطع کند و این علاقه باطن آن گناه است. 4️⃣ منظور از «دارُ السَّلامِ» در آیة 127 محلی است که آفتی فرد داخل در آن را تهدید نمی‌کند و از مرگ و بیماری و فقر و غم و اندوه در آن خبری نیست و این همان بهشت موعود است. 5️⃣ آنچه در ‌آیة 128 دربارة تأثیر جنیان شیطانی بر انسان‌ها آمده، برخاسته از عملکرد پیشین خود انسان‌هاست؛ از همین رو در ‌آیة 129 سبب حاکمیت برخی جنیان بر انسان‌ها را گناهانی می‌داند که خود آنان اندوخته‌اند. 6️⃣ در آیة 137 انعام، فعل«لِیرْدُوهُمْ» جمع مضارع مذکر غایب از مادة «ردی» از باب افعال است. «ردی» به معنای هلاک شدن است و «اردی» هلاک کردن معنا می‌دهد؛ بنابراین «لِیرْدُوهُمْ» اشاره به هلاک کردن مشرکان به سبب کفران نعمت است. 7️⃣ کلمه «حَمُولَةً» در آیة 142 به معنای چارپایان بزرگ هستند که توان حمل بار را دارند، این واژه جمع است و مفرد ندارد. 8️⃣ جمله: (كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِه) در آیه 141 انعام، یعنی وقتی میوه و زراعتتان به ثمر نشست آن را استفاده کنید ولی روز چینش، حق آن را بپردازید؛ طبق روایات گزارش‌شده از اهل‌بیت از همان آغاز این آیه بر استحباب دلالت داشته و همان استحباب به حال خود باقی است و مستحب است هنگام برداشت، چیزی به مستمندان داده شود. 9️⃣ در زبان عربی به هریک از نر و ماده زوج می‌گویند؛ پس «زواجٍ» در ‌آیة 143 یک فرد و نوع را در بر می‌گیرد؛ مانند نرها یا ماده‌ها؛ بنابراین بره، بز، شتر و ‌گاو ـ با محاسبة نر و مادة آنها ـ هشت زوج می‌شوند؛ نه چهار زوج. 🔟 واژة «هَلُمَّ» در ‌آیة 150 اسم فعل امر و به معنای «بیاورید» است که برای مفرد، تثنیه و جمع ـ بدون تغییر ـ ذکر می‌شود. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel