📒 نشریه اندونزیایی «مطالعات اسلامی سازی»
https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/INJAS/issue/view/602/159
🔻 این نشریه که مقالات انگلیسی و عربی را میپذیرد، به مطالعه علمی درباره اسلامیسازی دانش (کلاسیک و معاصر) اختصاص دارد
و در حوزه های فلسفه، علوم اجتماعی، هنر، علوم انسانی، تاریخ، فلسفه علم، اخلاق، هستیشناسی، معرفتشناختی و ... فعالیت می کند.
🍀 نظریه اسلامیسازی دانش، ادغام و وحدت دانش، غرب زدایی دانش، بررسی انتقادی علم غربی از منظر اسلامی، تاریخ علم در تمدن اسلامی، بازسازی نظریه های اسلامی در عرصه علوم و هنر حوزه های فعالیت این نشریه است.
🖊 گردانندگان این نشریه که تحت تأثیر آراء سید محمد نقیب العطاس (از پایه گذاران ایده، اسلامی سازی دانش) هستند،
اسلامی سازی دانش را مفهومی می دانند که به دنبال تلفیق باورها، اصول و ارزش های اسلامی در حوزه های مختلف دانش از جمله علوم اجتماعی، علوم انسانی و فناوری است.
این ایده در دهه 1970 سرچشمه گرفت و پاسخی است به رویکردهای غرب محور به دانش و آموزش.
🌾 هدف از اسلامي سازی دانش ايجاد جهان بيني جامع اسلامي است كه بتواند توسعه دانش را در عرصه های مختلف دنبال کند و به مقابله با چالشهای جوامع مسلمان مانند فقر، نابرابری اجتماعی و توسعهنیافتگی بپردازد.
با این حال، منتقدان این ایده، استدلال می کنند که این ایده می تواند به تفسیر محدود و جزمی از دانش منجر شود و مانع پیشرفت علمی و آزادی فکری گردد.
💢 شماره آگوست 2023 این نشریه به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است.
5 مقاله این شماره توسط 15 نویسنده از 6 کشور (اندونزی، مصر، استرالیا، عربستان سعودی، ایتالیا و ترکیه) تالیف شده است.
📑 اولین مقاله
به نقش دانشمندان مسلمان در ریاضیات جدید از طریق طرح مفهوم انقلابی صفر توسط خوارزمی می پردازد.
📑 مقاله دوم
در مقاله، این بحث مطرح شده که نظریه فروید (این که اختلالات روانی در انسانها تحت تأثیر تجربیات جنسی اولیه دوران کودکی آنهاست.) تاثیر قابل توجهی بر درک امروزی از شخصیت انسان گذاشته است؛ در حالی که این نظریه واجد کاستی های روش شناختی است و علاوه بر این تضاد اساسی بین جهان بینی فرویدی و دیدگاه های اسلامی وجود دارد.
این مقاله درصدد است نظریه فروید را از دریچه جهان بینی اسلامی بازسازی کند و عناصر متضاد با جهان بینی اسلامی را از این نظریه حذف کند.
📑 مقاله سوم
به این نکته اشاره می شود که نقش ریاضیات به عنوان پایه و اساس دانش به علوم طبیعی و فیزیکی محدود نشد، بلکه به حوزه علوم انسانی و اجتماعی نیز تعمیم یافت.
نویسنده جایگاه ریاضیات را در سلسله مراتب علوم بر اساس آراء فارابی و ابن خلدون توضیح داده است و در ادامه به تعاریف مختلف ریاضیات نزد فیلسوفان و ریاضیدانان و چگونگی تأثیر این تعاریف بر توسعه ریاضیات پرداخته است.
ریاضیات به عنوان علم اعداد و فضا و ریاضیات به عنوان زبان علم، تعاریف مختلفی از ریاضیات در قرن بیستم است.
نویسنده هستی شناختی ریاضیات و اشیاء ریاضی را بر مبنای درجات وجود (وجود ذاتی، وجود عینی، وجود ذهنی، وجود لفظی، وجود نوشتاری) توضیح می دهد.
📑 مقاله چهارم
در پی آن است که با استفاده از ساختارگرایی زبانی که توسط فردیناند دو سوسور ایجاد شده، روشهای تحلیل زبانی را که برخی از دانشمندان اسلامی به عنوان رویکردهای قرائت قرآن به کار می برند، بررسی کند.
در این مقاله «کتاب و قرآن قرائت معاصر» محمد شحرور و «سخنرانی قرآن» محمد ارکون که از رویکرد ساختارگرایی زبانی استفاده کرده اند بررسی شده است.
📑 مقاله پنجم
به این بحث می پردازد که پیشرفت فناوری کشاورزی از یک سو باعث پيشرفت و سهولت در زندگی انسان شده و از سوی دیگر مجموعه اي از معضلات را به همراه آورده است.
نویسنده می کوشد مشکلات مربوط به فناوری کشاورزی را از منظر جهان بینی اسلامی بررسی کند.
به عقیده وی 1. تکنولوژیکی به همراه خود جهان بینی دارد. 2. بیشتر درصدد کشف چگونگی هاست تا چرایی ها. 3. جهت دار است و به دنبال کارایی و پیچیدگی بیشتر. 4. به تضعیف تجربه حسی انسان در ارتباط با جهان طبیعی می انجامد.
با تشکر🌺
#انجمن_روانشناسی_اسلامی
https://eitaa.com/islamicpa
#روانشناسی_اسلامی
#روانشناسی_معنوی
#مشاوره_اسلامی