برداشتهایی از
#اندیشهعاشورایی رهبر انقلاب(۱)
سیاست حسینی(بخش دوم)
✍ جعفرعلیاننژادی
▫️درمقابل این دو جنس سیاست، جنس دیگری نیز واقعیت دارد که موردتوجه نظریهپردازان علم سیاست قرار نگرفته است. آن جنس دیگر، جنس هدایت است. سیاست مبتنیبر هدایت نه به معنای تصمیمگیری شخصی صرف است و نه به معنای تصمیمسازی اجتماعی صرف. عنصری دیگر در این نوع تصمیمگیری دخالت دارد که ضامن فلاح و صلاح ملک و مملکت است. آن عنصر، عنصر دین است. یعنی هدایت مبتنیبر دین.
▫️البته هدایت مبتنیبر دین نیز به معنای هر هدایتی که مبتنیبر دین باشد، نیست بلکه این هدایت ذاتی اندیشه امامت است. یعنی کسانی که تبیینگر دین پیامبراند، عنان هدایت و رهبری جامعه اسلامی را در دست میگیرند.
▫️این هدایت به هیچعنوان به معنای مخالفت با آزادیهای فردی نیست بلکه به معنای ایجاد و تداوم آگاهیهای ایمانی در مردم است و از سنتهای الهی تغذیه میکند. طیف زیادی از انتقادات و شبهات واردشده بهدلیل عدم درک تفاوت جنس سیاست مبتنیبر هدایت با سیاست مبتنیبرتصمیم یا روابط است.
🔹
دوم؛ جهت سیاست حسینی مجاهدانه است. قید مهم دیگری که مولفه هدایت بهعنوان جزئی از سیاست حسینی میخورد، عنصر مجاهدت است. هدایت رهبر یا امام جامعه هدایتی قعودی و در حالت ایستا نیست. این هدایت به معنای توصیه صرف کلامی به انجام واجبات یا ترک محرمات نیست. این هدایت تنها به معنای آموزش احکام شرعی و اخلاقیات دینی نیست. این هدایت یک جهت مهم دارد. جهتی که زندگی ائمه(ع) مالامال از آن بود، و در قیام حسینی(ع) در عالیترین وجه خود بهمنصه ظهور رسید.
▫️این جهاد بهطور مطلق به معنای درگیری و مبارزه با قدرتهای ارتجاعیِ ضدتعالی و تکامل انسانی است. قدرتهایی که ضداسلام و ضدقرآن هستند. بنابراین این هدایت به معنای مبارزه دائمی با دشمنان دین و قرآن در تمام عرصههاست. در این جهاد سعی و کوشش در راه خدا با قید مبارزه علیه خصم معنا پیدا میکند. بنابراین سیاست حسینی، هدایتی مجاهدانه است. استقرارش در مانعزدایی و دشمنشکنی است. با این تعریف نیز بخشی از نقدها و حملات که قیام حسینی را به مفهوم مقاومت اصلاحطلبانه تنزل دادهاند، بیمعنا میشود.
🔹
سوم؛ سیاست حسینی لازمه جامعه اسلامی است. هدایت مجاهدانه، معطوف به ایجاد همبستگی، همتافتگی و تقویم روابط مومنان است. یعنی در وهله اول بین مومنان نسبت به یکدیگر ولایت ایجاد میکند. ولایت در لسان قرآن به معنای نزدیکی بسیار زیاد دو چیز است. نوعی نزدیکی که امکان خلل در آن یا وجود ندارد یا بسیار بعید است.
▫️در وهله دوم این ولایت مومنان بر یکدیگر مانع ولایت مومنان با غیر خود میشود. یعنی امکان برقرای ولایت غیرمسلمین بر مسلمین بهطور مطلق نفی میشود. در وهله سوم، نیاز بهدلیل یا همبستگی مومنان حول یک محور یا همدستی در یک نقطه وجود دارد. درغیر اینصورت، ولایت مومنان ناپایدار است و امکان ولایت غیر وجود دارد. آن نقطه و محور ولی است.
▫️سیاست حسینی، دستمایه ولی برای تداوم ولایت مومنان و جلوگیری از ولایت غیرمومنان است. بنابراین سیاست حسینی، لازمه ایجاد یک جامعه اسلامی استکبارستیز است. بخش دیگری از شبهات و حملات با این مبنا قابل نقد و اعتبارزدایی است. مجموعه نقدهایی که احیای شعائر یا مناسک را به معنای فربگی مناسکی یا اصالت فرم بر محتوا دانسته است، از این نظر قابل ارزیابی است.
🔹
چهارم؛ جمهوری اسلامی تجربه پیادهسازی سیاست حسینی است. جمهوری اسلامی نمونه کارآمد و پیادهسازی موفق سیاست حسینی در تبدیل ایمان مومنان به عمل صالح است. بازخوانی کمکهای نهضت عاشورا با هدایت مجاهدانه امام خمینی(ره) و مقاممعظمرهبری در طول تجربه چهل و چندساله انقلاب اسلامی گویای این موفقیت است.
▫️با این نگاه مصادیق پرشماری از عزتیابی انقلاب اسلامی وجود دارد که در زبان و بیان امامین انقلاب اسلامی هم جاری شده است. جاهایی که آن انرژی عظیم و درسهای آن جریان بزرگ، به مدد سیاستورزی حسینی امام(ره) و رهبر انقلاب آمده است.
🔶🔷
جمعبندی: نگارنده قصد دارد برای سنجش قوت و قدرت چنین برداشتی از اندیشه عاشورایی مقاممعظمرهبری، در یادداشتهای بعدی مجموعه نقدها و سوالاتی که از زاویه عاشورایی متوجه عملکرد جمهوری اسلامی شده است، مورد بررسی قرار دهد. خوانش سریع مجموعه سوالات نشان میدهد این نقدها در سه ساحت کلی هدف، فرم و روش قابل دستهبندی است.
@jafaraliyan
mshrgh.ir/1510376