▪️تفکر اصلاح طلبی را بهتر بشناسیم (صفحه ۲ ) هاشم آغاجری، بن‌بارگزارشگرروزنامه واشنگتن پست 14/5/79): وقت آن رسیده نهادمذهبی ازنهاد حکومتی جدا شود . گزارشگرآمریکایی سخنان ایشان رابه عنوان صریح‌ترین لحن درابرازاینگونه عقایدبر درخواست رفرم می‌داند. اکبر گنجی در مصاحبه روزنامه تاگس اشپیگل آلمان (کیهان 24/1/79): دین یک قسمت ازفرهنگ است، حرکت اصلاح طلبان ماعاقبت به جدایی دین ازسیاست خواهدانجامید. دریک جامعه مدرن جدایی دین ازسیاست یک امربدیهی است. وقتی شما جامعه رامدرنیزه کنیداین جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضرازفاز قبل ازمدرن به فازمدرن پیش می‌رود. سخنرانی آغاجری، مجتمع فرهنگسرانی کوثر10/2/81: «... نوینسدگان (نامه به امام حسین (ع)) می‌گویند: این حکومت (حکومت یزید)بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در راس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است. عبدالکریم سروش، ماهنامه کیان، مهر و آذر 78 : کاراساسی پیامبر آن بودکه اعراب را دچار بحران هویت نمودوآنهاراهویت نو بخشید،امروز نیز تمدن متجدد غرب، ما مسلمانان را دچار بحران هویت نموده و دین توان رویارویی با تمدن غربی را ندارد. تنها منجی، عقلانیت مستقل است. عبدالکریم سروش، ماهنامه زنان، دی ماه 78، ش59 : ارزش­های دینی دائما در تغییرند، اگر روزی فاطمه (س) می گفت، بهترین زنان کسی است که نامحرم او را نبیند، امروز کسی نمی­تواند این را بپذیرد. اکبر گنجی، روزنامه صبح امروز، 26/2/78، ص2: آدم زمینی نبایددر پای ایدئولوژی­های ناکجا آبادی قربانی شود؛ ارزش او از ایدئولوژی بالاتر است. سعید حجاریان، روزنامه ایران، 31/1/78،ص10: تفکرفقهی نمی­تواندفرهنگ عاشورا را بازسازی کند، فوقش فقه می­تواند امر به معروف و نهی از منکر را واجب کند، ولی این مسأله گنجایش مبارزه مسلحانه را ندارد؛ عرفان است که فرهنگ عاشورایی می­سازد. رامین جهانبگلو كتاب نیمه پنهان جلد30 : « دموكراسی یعنی ابطال پذیری دائم هر چیز. اگر دموكراسی با حقیقت همراه شود، خود را نقض می كند. » «مذهب و دین می تواند مدرن شود، همچنان كه كاتولیك ها مدرن شدند.آنها، پاپ را آكواریوم از این طرف می برند و این یعنی مدرن شدن كاتولیك ها.» ابراهیم یزدی، هفته نامه پیام هاجر، فروردین 77 : جامعه ولایی انحصارگرومستبداست و ارزشی برای توده­ها قائل نیست . محمد مجتهد شبستری، هفته نامه آبان، 28/1/79 : نظریه حکومت اختصاصی تفویض شده ازطرف خداوندبه انبیاء دلیل قابل دفاع ندارد، نمی­شود خدا انسان را آزاد آفریده وحاکم بر سرنوشت خود کرده باشد و از سوی دیگر به عده ای حق حاکمیت بر این انسانها را بدهد، این دو مسأله با هم ناهماهنگ­اند، انسان مختار است. محسن کدیور، ماهنامه کیان، بهمن 77 : ائمه (ع) از دو ویژگی علم غیب و عصمت، برخوردار بودند، اما فقیه هیچ کدام از این دو را ندارد، لذا وجوب تبعیت ندارد و جامعه هم راهی جز رجوع به عقل جمعی ندارد. هیچ الگویی در زمان غیبت برای اداره جامعه در دست نداریم. داریوش شایگان، ماهنامه کیان، بهمن 77: ایدئولوژی کردن دین مساوی انتحار معنوی دین است، حوزه دین از سایر حوزه­ها جداست و نباید همتای دیگر قالبهای زندگی بشری قرار گیرد. محمد خاتمی آریا 28/6/78 : شما برای‌ این‌كه‌ بتوانید پیشرفت‌ بكنید، راهی‌ جز راه‌ غرب‌ ندارید و راه‌ غرب‌ یعنی‌ پذیرش‌ خرد غربی . دولت اصلاحات در 8سال دولت داری خود با این تفکر وگفتمان التقاطی واسلام ستیز وکفرآلود ؛ تمام هم وغم خودرا برای نقد ائمه؛ محاکمه خدا وبه چالش کشاندن قرآن وعصمت پیامبر عظیم اشأن اسلام وناکارآمدجلوه دادن حکومت دینی وضروری بودن پذیرش فرهنگ غربی وسلطه صهیونسیمها متمرکز کرده بود . بی تردید قبل از سرکارآمدن قرآن ستیزان اصلاح طلب که اینگونه مواضع خصمانه و دشمنی قسم خورده خود با اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ایران اسلامی را به عرصه نمایش عمومی گذاشته اند ، احدی در داخل و خارج جرأت چنین جسارت و گستاخی هایی نداشت . متأسفانه مواضع انفعالی مجلس شورای اسلامی وقوه قضابیه در آن زمان ؛ موجبات جری تر شدن آنها و تشجیع و ترغیب دشمنان خارجی به انجام اقدامات مشابه و تداوم راه قرآن ستیزی و اسلام هراسی آن مفسدین را فراهم نمود . آری شوربختانه !در روزگاری نه چندان دور ، که در سایه سار حکومت مدعیان دروغین اصلاح طلبی که ، قرآن ستیزی و تضعیف اسلام و نقد ائمه اطهار و محاکمه خدا و تحریف گفتمان امام و رهبری و به چالش کشاندن اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و لبخند زدن به سلطة صهیونیسم و استکبار جهانی ارزش محسوب می شد و پاداش های نجومی به فاعلین چنین افعال قبیحی داده می شد ؛ ترس و وحشت دشمنان خارجی از نزدیک شدن به قرآن و اسلام و مقدسّات مسلمانان و اهانت به آنها ریخته شد . و آنها نیز تصمیم به انجام عمل مشابه به سبک و سیاق خودشان گرفتند .