🟥 ابتذال هنر در ایران ( رسوخ فرهنگ برهنگی غرب در هنر ایران ) 👈 در قرن ۱۱ هجری همزمان با گسترش بی سابقه روابط سیاسی تجاری ایران با کشورهای اروپایی و حضور بیگانگان در دربار ، سبک های نقاشی فرنگی (که پس از رنسانس به عرصه بی بندوباری جنسی کشیده شده بود) به ایران راه یافت.۱ نقاشان اروپایی به ایران آمده و به نقاشی شاهان و اشراف می‌پرداختند.۲ ثروتمندان ، شاهان و درباریان مهم‌ترین مشتریان و سفارش‌دهندگان بودند و نقاشان ایرانی را برای یادگیری شیوه‌های جذاب و لذت‌بخش‌تر از صحنه‌های رزم و بزم و ... به اروپا می‌فرستادند . 🛑 مثلا رضا عباسی و محمد زمان (او به قدری شیفته غرب شد که مسیحی شده و نام خود را پائولو گذاشت ) و ... که در کپی‌برداری از شیوه‌های فرنگی رنسانسی و تلفیق آن با سبک ایرانی مشهور هستند، بیشترین نقش را در ترویج فرنگی‌سازی هنر ایران و تقویت بنیان‌های مدرنیسم داشتند.۳ این روند در زمان قاجار و سپس پهلوی به اوج خود رسید. 🟨 هر چند در این دوره برای اولین بار تصاویری از زنان یدون پوشش کامل و حجاب در برخی دیوار نگاره‌ها و پرده‌های کاخ‌های شاهانه (مثلا چهل ستون و ...) دیده شده ، عملا مردم جامعه ، خصوصا زنان ایرانی تاثیری از این بی حجابی نپذیرفتند و همواره با پوشیدگی و حجاب اسلامی در جامعه ظاهر می‌شدند .۴ ۱. اتینگهاوزن ، ریچارد و دیگران ، اوج‌های درخشان هنر ایران ، ص ۳۴۲ ۲. شریف زاده ، سید عبدالمجید ، تاریخ نگارگری در ایران ۳.خلیلی ، ناصر و استفان ورنویت، گرایش به غرب، ص ۱۰۲ ۴. دانشنامه رشد (daneshnameh.roshd.ir) ، یحیی ذکا ،ص ۴۲ (قسمت هفت) ✍️ میثم حق‌شناس @jahade_tabien1 https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887