❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️
🔅
❇️
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَل لَّعَنَهُمُ اللَّـهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَّا يُؤْمِنُونَ
✨و گفتند: دل های ما در غلاف و پوشش است [به این علتْ کلام تو را نمی فهمیم، ولی چنین نیست که می گویند] بلکه خدا به سبب کفرشان آنان را از رحمتش دور کرده پس اندکی ایمان می آورند.
📕سوره مبارکه بقره، آیه ۸۸
📜خداوند آنها را بهخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است.
🚩 قال العسکری (علیه السلام):
فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَی رَدّاً عَلَیْهِمْ بَلْ لَیْسَ کَمَا یَقُولُونَ أَوْعِیَهًًْ لِلْعُلُومِ وَ لَکِنْ قَدْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ أَبْعَدَهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخَیْرِ.
امام عسکری (علیه السلام) در تفسیر آیه شریفه میفرمایند:
خداوند در مقام پاسخ به کلام آنها، این کلام بَلْ لَعَنَهُمُ الله را فرمود. چنین نیست که دلهای آنان ظرف علوم باشد؛ بلکه [به کیفر عناد و کفرشان] خداوند آنها را لعنت کرده یعنی از خیر و سعادت محروم و دور ساخته است.
📚 بحارالأنوار، ج۹، ص۳۲۰
البرهان الإمام العسکری، ص۳۹۰
⚜امام (عليه السّلام) فرمودند: قالوا يعنى همان يهوديانى كه پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) معجزات گذشته را كه در تفسير آيه فَهِيَ كَالْحِجارَةِ بآنها ارائه داد، گفتند: قلوبنا غلف دلهاى ما ظرف علوم و دانش است كه بعلوم زيادى محيط و مشتمل است و با اين وصف نه در كتب آسمانى و نه از زيان پيامبران فضيلت و عظمت مقامى براى تو (اى محمد صلّى اللَّه عليه و آله) نديده و نشنيده ايم.
⚜خداوند در مقام ردّ بر آنها فرمود: نه چنين است كه دلهاى آنان ظرف علوم باشد، بلكه به كيفر عناد و كفرشان خداوند آنها را از خير و سعادت محروم و دور ساخته در نتيجه ايمانشان اندك است و به قسمتى از حقائق ايمان می آورند و بقسمتى كفر مي ورزند. چون وقتى رسالت پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) و سخنان آن حضرت را تصديق نكردند (كه اين خود پاره از مطالب توراة است) لازمه اش تكذيب حقائق فراوان است و اندكى از آن حقائق مورد قبول و تصديق آنها خواهد بود و اگر لفظ غلف با سكون لام قرائت شود معنايش چنين می شود كه دلهایی در پوشش و غلاف قرار گرفته كه مطالب و سخنان تو را نمی فهميم همچنان كه در آيه ديگرى هست:
✨وَ قالُوا قُلُوبُنا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ وَ فِي آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ
📕سوره فصلت آیه ۵
✨و گفتند: دلهاى ما از اين حرفها كه ما را دعوت به آن ميكنى در پوشش است و در گوش ما سنگينى خاصى هست و بين ما و تو پرده و حجابى آويخته است.
👈 و البته هر دو قرائت صحيح و حق است. چون اين قوم يهود هم اين حرف و هم ادعاى ياوه و باطل اولى را می گفتند.
⚜سپس رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) به آن گروه يهود فرمود: چرا راه عناد و دشمنى با رسول پروردگار را گرفته و از اعتراف به گناه و انحراف خود كه نتيجه جهل و نادانى است اباء و امتناع مي ورزيد. فكر ميكنيد خداوند كسى را بجرم چنين گناهانى مواخذه و عذاب نميكند؟
قطعا اشتباه كرده و دروغ ميگوئيد، بلكه خداوند عذابش را از اين چنين معاندان هرگز بر نميدارد.
اين آدم ابو البشر (عليه السّلام) است كه فقط از راه توبه و بازگشت بخدا مغفرت و بخشش خدا را بخود جلب نمود ولى شما با بقاء بر عناد و دشمنى با حق توقع آمرزش داريد.
📚تفسير اثنا عشرى، ج۱ص۱۹۸
@jalasate_ostad 🌸🍃
🔅
❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️🔅❇️