🖍 به پا دودوزه نشیم 2⃣ اما از منظر بررسی فعل متهم اولا قرآن کریم فرمود:" ولایجرمنکم شنئان قوم الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی": کینه شما با گروهی شما را به بی عدالتی نسبت به آنان نکشاند؛ بلکه باید عدالت داشته باشید که این به تقوا نزدیک تر است" و علی علیه السلام در حکمت ۳۱ نهج البلاغه عدل را مبتنی بر ۴ شرط می داند:" دانش و اطلاعات دقیق و عمیق، تفکر ژرف در آن اطلاعات، قضاوت محکم و شفاف مبتنی بر شریعت مقدس و در نهایت بردباری و پافشاری بر حکم و قضاوت عادلانه و تسلیم نشدن در برابر تهدیدها و تطمیع ها. پس در هر شرایطی باید مراقب عدالت بود و از افراط و تفریط پرهیز کرد. ثانیا برای کسب اطلاع دقیق از انتساب جملات منتشر شده به مولوی گرگیج به هیچ نقل قولی غیر از درگاههای رسمی ایشان نباید اعتنا کرد. چرا که حضرت امیر علیه السلام فرمود:" میان حق و باطل چهار انگشت فاصله است" پرسیدند: یعنی چه؟ حضرت چهار انگشت مبارک خود را بین گوش و چشم قرار داده و فرمود:" حق آن است که بگویی دیدم و باطل آن است که بگویی شنیدم." ( خطبه ۱۴۱) بنده بلافاصله پس از دیدن تصویر توئیت حجت الاسلام کاشانی به سایت مولوی گرگیج مراجعه کردم. چنین مطلبی آنجا نبود دو احتمال دادم یکی اینکه مسئولان سایت پس از موج اعتراضات، محتوای مربوط به این مطلب را از سایت حذف کرده باشند و دیگر اینکه به دلیل اقبال عمومی به شبکه های اجتماعی، مطلب در اینستاگرام یا توییتر یا.... نشر داده شده باشد نه در سایت. هرچه در اینترنت جستجو کردم که فایل صوتی یا حداقل متن کامل سخنان گرگیج را بیابم موفق نشدم لذا در گام اول این گزینه که شاید سخنان او تقطیع شده و سپس نشر داده شده باشد، تقویت شد. (لطفا اگر کسی فایل کامل را دارد برای بنده هم ارسال کند) آخرین مطلب در سایت وی، سخنرانی ایشان در هفته وحدت بود که ضمن حمله به مجمع تقریب بدلیل دعوت اهل سنت به محبت اهل بیت و عدم انتشار کتابی درباره سایر صحابه و خلفای ثلاثه، نکات زیر در ان پررنگ بود: ۱. نیازی به دعوت اهل سنت به محبت اهل بیت نیست چون ما آن را واجب دینی می دانیم و کسی که اهانتی به امامان کند را اصلا مسلم نمی دانیم. ۲. تاکید ویژه بر اهمیت وحدت و پرهیز از تفرقه و گله از برخی شعارهای توهین آمیز به بهانه فاطمیه یا عیدالزهرا ۳. حمله جدی به آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذنابشان در منطقه تا اینجا طبق موازین شرع و عدالت، جرمی بر ایشان نزد من اثبات نشد و فقط در حد اتهام و نسبت باقی ماند. ثالثا فرض را بر این گذاشتم که نقلی که از ایشان شده واقعا به وی منتسب و مستند باشد. محتوا را بررسی کردم و به چند نکته رسیدم: ۱. ایشان قضیه حقیقیه به کار برده است و ابراز عقیده نکرده است.توضیح اینکه طبق اصطلاح اهل منطق، هرگاه شما حکمی را مشروط به شرطی بکنید مثلا بگویید هر کس بگوید بر پیامبر وحی نمی شده است، لزوما باید منکر حجیت قول و فعل نبی مکرم اسلام باشد این بدین معنا نیست که شما منکر حجیت قول و فعل پیامبرید بلکه صرفا درصدد بیان تالی فاسد آن عقیده اول هستید. عبارت نقل شده از گرگیج بطور خلاصه این است که اگر کسی قائل به فسق و نامشروع بودن جایگاه خلافت عمر باشد _ با توجه به اینکه شهربانو را عمر به عقد امام حسین علیه السلام درآورد _ پس باید این عقد را هم باطل بداند و در اینصورت نسب امامان .... حق می دهم که شنیدن جمله تالی واقعا غیرقابل تحمل است ولی فراموش نکنید که ما باید حتی در برابر دشمن هم عدالت را رعایت کنیم. ۲. در اصل ماجرای ازدواج امام حسین و بانویی به نام بی بی شهربانو بعنوان دختر یزدگرد سوم که به اسارت گرفته شده باشد آنقدر حرف و حدیث هست که حداقل با یقین می توان گفت از مشتبهات تاریخ و حدیث است. اصل وجود چنین نامی در همسران امام حسین علیه السلام، اصل این که آیا عمر او را به عقد آقا درآورد یا عثمان یا امیرالمومنین، اصل اینکه آیا آنها به اسارت گرفته شدند یا طائعا راغبا اسلام را انتخاب کردند و‌..... همگی محل اختلاف و تامل است. (ر.ک:دلائل الامامه طبری شیعی ص ۱۹۴، العدد القویه برادر علامه حلی ص۵۷، بحارالانوار ج ۳۱ ص ۱۳۳، مستدرک الوسائل ج ۱۱ ص ۱۳۲، الکامل ابن اثیر، الارشاد شیخ مفید، مروج الذهب مسعودی و...) .... ادامه دارد 🆔@mahdavi_arfae