اهمیت آن‌ها به میزان زیاد ی كاسته شده است. روابط والدین و فرزندان در بسیاری از تولیدات رسانه‏ای، به‌گونه‏ای ترسیم می‏شود كه در آن، فرزندان همیشه از والدین طلب‌كار هستند و پدر و مادر باید همة خواسته‏ها و نیازهای آنان را برآورده سازند؛ زیرا در غیر این‌صورت، حتی ممكن است به بزرگ‌ترها بی‏توجهی و بی‏احترامی كنند؛ در حالی‏كه به گفتة «پستمن» باید توجه داشت: «بی‌ارزش‌شدن آداب و ادب‏های فردی و اجتماعی و رعایت نكردن احترام و تقدیس بزرگ‌سالان ـ در عرصة رسانه‌ها ـ عامل مهمی برای سست‏شدن روابط و پیوندهای اجتماعی و عاطفی نیز است... به‌گونه‌ای كه درخواست رعایت احترام و ادب بزرگ‌ترها از اطفال و نوجوانان، با تمسخر و استهزا و شانه تكان‌دادن آن‌ها رو به‌رو می‌شود (همان، ص264 و 265).» به نظر او به موازات از بین رفتن احساس شرم و كم‌رنگ شدن زمینه‏های حیا و عفت، شكل‏های گوناگون ادب اجتماعی و محترم‏شمردن منش‏ها و سلوك‏های فردی و جمعی نیز اعتبار خود را از دست خواهند داد. همان‏گونه كه عنصر شرم و خجالت، عامل روانی كنترل‌كنندة غرایز انسانی است، آداب و رفتارهای سلوك جمعی نیز، عاملی برای نظم و انضباط و قید و بندهای سازنده هستند (آقایی، 1388، ص 47). 3. ترویج روحیة اسراف، تجمل‏گرایی و مصرف‏گرایی منافع اقتصادی غرب در جوامع اسلامی ایجاب می‏كند، ضمن تغییر فرهنگ در این جوامع، آن‏ها را به سوی اسراف سوق دهد؛ چراكه پس از اشباع بازارهای غربی و اسلامی، جایی برای مصرف باقی نمی‏ماند؛ لذا با تبلیغات گوناگون، سعی در به فروش رساندن هرچه بیشتر كالاهای خود می‏كنند كه در این میان، از زن برای یك ابزار تبلیغی، حداكثر استفاده صورت می‌گیرد. ایجاد فرهنگ مصرف‌گرایی از یك سو و فقیر و وابسته نگه‌داشتن كشورهای تحت سلطه از سوی دیگر، از ابزارهای دشمن برای ضعیف نگه‌داشتن كشورهای تحت سلطه است؛ چراكه می‌دانند رشد اقتصادی، موجب حفظ شئون ملی و فرهنگی جامعه گردیده و ضمن ارج‏گذاری نظام، به ارزش‏ها و اعتقادات آن كشور برجستگی می‏بخشد؛ ولی در صورت عدم رشد اقتصادی، مشكلاتی از جمله فقر و تنگ‌دستی را به ارمغان می‌آورد كه خود زمینه‏ساز بسیاری انحرافات، از جمله انحراف‏ جنسی است؛ زیرا وقتی جوان تحت فشار غریزة جنسی قرار گرفت و زمینه‏های فساد برای او فراهم بود و مشكلات متعدد از جمله فقر مالی، مشكل معیشتی، نداشتن مسكن مناسب و... داشت، به سوی فساد و فحشا كشیده خواهد شد. قرآن و اهل‌بیتD، همواره بر ساده‏زیستی و برخورداری از رفاهی میانه تأكید و بر لزوم یاری ستم‏دیدگان و كوخ‌نشینان سفارش می‏كنند و مسلمانان را از هرگونه اسراف، تجمل‏گرایی، رفاه‏طلبی و مصرف‏گرایی افراطی بر حذر می‏دارند. در دنیای كنونی، اصل حاكم بر رسانه‏های جمعی، تبلیغ سرسام‌آور كالاها و محصولات و تشویق بی‌حد و اندازة مردم به استفاده از چیزهایی است كه هر روز، نسخة جدیدی از آن وارد بازار می‌شود. رسانه‏ها در این راه، به‌گونه‏ای تبلیغ می‏كنند كه گویی زندگی بدون كالاهایی كه آن‌ها معرفی می‏كنند، امكان‌پذیر نیست یا دست‌كم بسیار طاقت‌فرساست و این تبلیغات تا حدی است كه بسیاری از خانواده‌ها را به‌مرور زمان، وادار به خریدن آن می‏كند و در خانوادهایی كه از خریدن ناتوان هستند، مشكلاتی به بار می‌آورد (آقایی، 1388، ص 45)؛ لذا باعث ایجاد احساس سرخوردگی در كسی كه توان خرید ندارد و احساس غرور و تكبر در كسی كه توان خرید دارد و در نتیجه، به فاصلة طبقاتی شدید می‏انجامد. علاوه بر این‌كه یكی از ابزارهای انتقال فرهنگ، اجناس و كالاهایی است كه از كشورهای دیگر وارد می‏گردند. 4. از بین بردن تقدس زناشویی سوگند وفاداری زوجین (نه‌تنها در برابر یك‌دیگر، بلكه در برابر جمع)، پرمعناترین لحظه در ازدواج است. با چنین سوگندی، هر یك از زوج تعهد می‏كنند كه عشق را از بی‌اعتقادی برهانند و آن را وقف اهداف بزرگ‌تر خانوادگی، اجتماعی و معنوی كنند. تهاجم‏هایی كه حیات خانواده را نشانه گرفته، در درجة نخست، همین تقدس عشق زناشویی را نابود می‏كند (محمدی، 1386، ص 88). «كیت میلت»، كه یك چهرة ضدازدواج و ضدخانواده است، عقیده دارد: «به‌طور كلی ازدواج باید جای خود را به معاشرت‌های اختیاری بدهد... (محمدی، 1386، ص 103).» رسانه‏های بیگانه با استفاده از این تفكرات، ریشه‏های استحكام خانواده را كه همان تقدس عشق و رابطة زناشویی است، دچار تزلزل و نابودی كرده‏اند. ج) آسیب‌رسانی به ساختار خانواده رسانه‏ها به‌گونه‏ای غیرمستقیم، در فیلم‏ها، چنان القا می‏كنند كه باید در خانواده عدالت برقرار باشد و نباید مرد ریاست زن را عهده‏دار باشد. آن‌ها با این كار، دنبال ایجاد تنش و آشفتگی در خانواده‏ها هستند؛ چراكه وجود ساختار سلسله‌مراتبی قدرت در هر جایی، برای پیشرفت و جلوگیری از مناقشات ضروری است. همچنان كه آیة 34 سورة بقره، سرپرستی خانواده را براساس ویژگی‌های طبیعی مردان، برعهدة آنان قرار داده است. این ویژگی‏ها