آيين بصيرت (بررسي عملكرد عوام و خواص در برابر حضرت علي عليه السلام) تصريحي ديگر امام علي عليه السلام پس از بازگشت از جنگ صفين در خطبه اي كه ايراد كردند، بعد از حمد الهي و بيان حال مردم پيش از بعثت فرمودند: كسي را نمي توان با خاندان رسالت مقايسه كرد و آنان كه پرورده ي نعمت هدايت اهل بيت پيامبرند، با آنان برابر نخواهند بود. عترت پيامبر اساس دين و ستون هاي استوار يقين مي باشند. شتاب كننده بايد به آنان باز گردد و عقب مانده بايد به آنان بپيوندد؛ زيرا ويژگي هاي حق ولايت به ايشان اختصاص دارد و وصيت پيامبر نسبت به خلافت مسلمانان و ميراث رسالت به آنان تعلّق دارد. هم اكنون (كه خلافت را به من سپرديد) حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهي كه از آن دور مانده بود، بازگردانده شد.1 در اين خطبه، حضرت علي عليه السلام خلافت خود و اهل بيت را از ناحيه ي وصيت و وراثت مي داند و مي فرمايد هم اكنون حق به اهلش رسيد و به جايگاهي كه از آن دور مانده بود، بازگشت. مفهوم كلام اين است كه تا پيش از علي عليه السلام خلافت در مقام اصلي خود جاي نگرفته و خلافت خلفاي پيشين بر خلاف حق بوده است.2 1ـ خطبه ى دوم، ترجمه محمددشتى؛ لا يُقاسُ بِآل محمدٍ مِن هذه الاُمةِ اَحَدٌ وَ لا يُسوِّى بِهِم مَن جَرَتْ نِعمتُهُم عَلَيهِ اَبَدا هُم اساسُ الدّين و عمادُ اليَقيناِليهِم يَفى الغالىُ وَ بِهِم يَلْحَقُ التالِىُ وَ لَهُم خَصائِصُ حَقتِ الوِلايةِ و فيهم الوصيّةُ وَ الوِراثَة الآن اِذْ رَجَعَ الحقُّ اِلى اَهلِهِ و فُقِلَ اِلى مُنَقَلِه.2ـ ابن ابى الحديد در اين جا نيز قصد دارد اين كلام روشن را به گونه اى تأويل كند كه با اعتقادات او سازگار باشد و البته دست و پا زدنى است محكوم بهشكست. ر.ك: شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد در ذيل اين خطبه؛ شرح نهج البلاغه خويى، ج 2، ص 343. .💥جنگ ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95 💥کانال ما درپیام رسان بله https://ble.ir/jangnarmvdoshmanshnasi