❓
صوفی کیست؟صوفیه چیست❓
تصوف یکی از جریانهای ضدفرهنگی است که با گرایشهای گوناگون در کشورهای اسلامی رواج دارد
♦️
تصوف در لغت♦️
تصوف باب تفعل به معنای صوفیشدن،گرایش به صوفیداشتن است
♦️
چیستی و ماهیت تصوف♦️
🍃ابوسراجطوسی در کتاب اللُمَع فی التصوف ترجمهی مهدیمجتبی معتقد است صوفیان مانند فقهاء و زهاد به دنبال علم خاص یا ویژگی اخلاقی معین نبودند زیرا آنها خود سرچشمهی تمام دانشها و دارای مجموعه احوال بودند
او معنای بلندی را برای صوفی مطرح کرده است یعنی معتقد است صوفی هم بینش دینی و هم منش دینی و هم کُنِش دینی دارد
علمای کلام در مورد اعتقاد و بینش بحث میکنند، علمای اخلاق در پی منش دینی هستند میگویند اینگونه زندگی بکن آنگونه زندگی نکن علمای فقه دنبال کُنش دینی هستند که اعمال و فروع دین به چه شکلی باشد اما ابوسراج طوسی معتقد است صوفی سرچشمهی تمام دانشهاست
🍃جملاتی که از حسن بصری متوفای ۱۱۰ هست دلالت بر این دارد کلمهی صوفی،صوفیه و تصوف در قرن۲رواج یافته
🍃جناب سهروردی معتقد است اقوال مشایخ در مورد ماهیت تصوف به بیش از هزار قول میرسد
جناب هجویری در کشفالمحبوب بابی دارند بنام باب تصوف که در آنجا صوفی را مصداق عبادالرحمن در آیهی سورهی فرقان میداند و یک حدیث ساختگی که بنده در هیچیک از منابع روائی نیافتم و فقط در منابع صوفیهاست را به پیامبر نسبت میدهد و معتقد است که ایشان فرمودهاند:کسی که صدای صوفیه بشنود اما ایمان به آنها نیاورد خدا او را جزء غافلین مینویسد
صوفی نامی است که کاملان ولایت و محققان و عالمان را به این نام خواندند
آنکه به محبت مصفا شود صافی بُوَد،آنکه مستغرق دوست شود و از غیر دوست بَری شود صوفی شود
🍃جناب قُشَیری وجه تسمیهی صوفی و تصوف را صوف پوشیدن میداند چنانچه تَقَمُّص و پیراهن پوشیدن از این روی بُوَد ولیکن این قول به صوفی اختصاصی ندارد اینکه چون پشمینه میپوشند آنها را صوفی گویند صرفا به این خاطر نیست و اگر کسی بگوید ایشان منسوب هستند به اصحاب صفه،چنين صحبتی صحیح نیست
🍃عبدالرزاق قاسانی میگوید:تصوف تعلق به اخلاق الهی است
♦️
تحلیل درست و دقیق از تصوف♦️
تصوف را ما باید در ۲ منزل و جایگاه تبیین کنیم
✅ ۱)تصوف در مقام تعریف(همین تعاریفی که بیان شد)که در این مقام ما هیچ مشکلی با تصوف نداریم چون این همان عرفان اصیل اسلامی است که دغدغهی انبیاء نیز همین امر بوده که تخلقوا باخلاقالله
❌۲)تصوف در مقام تحقق(همین مورد مدنظر ماست) بحث ما این است که آیا تصوف در مقام تحقق با تصوف در مقام تعریف تطبیق دارد یا خیر؟ صحبت ما این است که آیا فرقههای صوفیهای که در مقام خارج تحقق یافتهاند، آيا در مقامتحقق آت توصیف و تحلیلهائی که در مقام تعریف گفته شده را دارا هستند یا خیر؟
✍پاسخ:خير دارا نیستند شاهد ما بر این مطلب انحرافات و مشکلاتی است که نه تنها صوفیهی معاصر بلکه صوفیهای که از صدر اسلام پیدا شد دارای انحرافات بودهاند
♦️
آسیبشناسی فرقههای صوفیه♦️
1⃣نقش عاملهای بیرونی در پیدایش تصوف:
نباید تصور کرد تصوف زائیدهی تاریخ اسلام است بلکه عوامل دیگری در شکلگیری آن نقش داشته از جمله افکار و مذاهب هندی،بودائی که در عصر معاویه به اسلام گرویدند،کتب هندی ترجمه شد و دقیقا روش زندگی صوفیانه را بیان کرد که شیخ صدوق در کتاب کمالالدین و تمامالنعمه و مرحوم مجلسی در بحارالانوار آورده شده است
آشوبها نزاعهای سیاسی،در قرن اول و دوم، دنیاطلبی، فتوحات، تماس با رهبانیت مسیحی منجر به ایجاد تصوف شد و موجب شد برخی منزوی شوند و تمایل به شرکت در مسائل اجتماعی،سیاسی را از دست بدهند
تفسیر به رای از مفاهیم و تعلیمات دینی با پیشفرضهای صوفیانه هندی برای تطبیق دادن کارهای خود با قرآن،آیات را به دلخواه به تأویل بردند،خروج از اعتدال، حرام کردن طیبات مائده۸۷
2⃣خانقاهسازی
3⃣تأویلقرآن
4⃣اسلامگزینشی:مشکل اساسی آنها
5⃣بهرهبردن استعمار از تصوف
6⃣ اباحهگری
♻️
نتیجه اینکه
✅هیچ اشکالی بر تصوف در مقام تعریف نیست اگر تصوف عبارت باشد از پذیرفتن خُلق و خوی خدا از جهت علم و عمل و گفتار، چه کمالی از این بالاتر چراکه برانگیخته شدن پیامبران و اولیاء برای تحصیل علم الهی بوده اما آیا حقیقت تصوف در مقام تحقق نیز همانند مقام تعریف است؟البته که اینچنین نیست
بنابراین ما با تصوفی که عطار در الهینامهاش میگوید مشکلی نداریم زیرا در چنین تصوفی شخص دل از تمام عالم میبُرَد و دنیاگریزی به معنای مثبت دارد با اینها مشکلی نداریم
تصوف چیست در صبر آرمیدن
طمع از جملهی عالم بریدن
❌مشکل کجاست؟ مشکل آنجائی است که گروهی فقط در اسم با صوفیه مشترک هستند اما صوفی نیستند. یعنی مقام تحققشان با مقام تعریفشان خیلی متفاوت است
از زمان صدر اسلام تا زماننا هذا،اهل تصوف آسیبها و اشکالات و انحرافات بسیار جدی داشتهاند
#تصوف
⇲
@javadheidari110
⇲
@ramezan_ghasem110