♦️پرسش: پرداخت زکات به فقیر، توسط امام علی علیه السلام، چگونه با حضور قلب حضرتشان در نماز سازگار است⁉️ ✅پاسخ: نکته ی اول: دادن زکات در هنگام نماز از سوی امام علی علیه السلام مورد مدح و ستایش قرآن قرار گرفته ؛ اگر دادن زکات مدح نمی داشت، خداوند آن را ستایش نمی‌کرد. نکته ی دوم: معنى غرق شدن در توجه به خدا اين نيست كه انسان بى اختيار احساس خود را از دست بدهد و بیهوش شود، بلكه با اراده خويش توجه خود را از آنچه در راه خدا و براى خدا نيست بر مى ‏گيرد. نکته ی سوم: آنچه با روح عبادت سازگار نيست، توجه به مسائل مربوط به زندگى مادى و شخصى است و اما توجه به آنچه در مسير رضاى خدا است، كاملا با روح عبادت سازگار است و آن را تاكيد ميكند. هم نماز و هم زکات هر دو جزء عبادات است و در هر دو توجه به خداست. (عبادت در عبادت) نکته ی چهارم: برخی از مخالفین، عمل و رفتار امام المتقین را، مصداق فعل کثیر در نماز دانشته اند در حالی که در منابع روایی اهل سنت، افعالی به رسول خدا نسبت داده اند که به یک نمونه اشاره می شود: أن رسول الله صلی الله علیه و سلم کان یصلی و هو حامل أمامة بنت زینب بنت رسول الله (صلی الله علیه و سلم) و لأبی العاص بن الربیع فإذا قام حملها و إذا سجد وضعها. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در حال نماز بود و أمامة، نوه خودش را از دخترش زینب از داماش أبی العاص بن ربیع، خیلی دوست داشت و روی شانه خود می ‌گرفت و می‌ایستاد و وقتی سجده می‌کرد، آن دختر را روی زمین می‌گذاشت و سجده می‌کرد و باز هنگام بلند شدن، بچه را بغل می‌ کرد و می‌ایستاد. 📚البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای۲۵۶هـ)، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۳۱، ح۵۱۶، کتاب الصلاة، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، ۱۴۰۷ – ۱۹۸۷؛ ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b