چه بگویم درمورد کسی که همه فضیلتها به او منتهی می شود ۱- و از آنجا که اشرف علم ؛ علم الهی است چون شرف علم به شرف معلوم است و معلوم – ذات ا لهی – اشرف موجودات است پس علم الهی که اشرف علوم است؛از کلام وی اقتباس شده و از وی نقل شده و ازاو شروع و به وی ختم میشود . ۲-معتزله که اهل این فن هستند، و مردم، ازآنها این فن را آموختند ، شاگردان اوهستند، زیرا بزرگ آنها واصل بن عطا شاگرد ابی هاشم عبدا لله بن محمد بن حنیفه است و ابو هاشم شاگرد پدرش بود واو شاگرد آن حضرت . ۳-اما اشعریه ؛آنها ازابی الحسن اشعری هستند که اوشاگرد ابی علی جبایی بود و ابو علی یکی از مشایخ معتزله است پس اشعـــری ها منتهی می شوند به استاد معتزله و معلم آنها علی بن ابی طالب ( علیه السلام)است ۴-اما امامیه و زیدیه پس بودن آنها از وی روشن است . ۵-از جمله علوم ؛علم فقه است که آن حضرت اصل و اساس آن است و هر فقیه در اسلام از فقه وی استفاده کرده است . الف-اما اصحاب ابی حنیفه مثل ابو یوسف و غیره از ابوحنیفه گرفته اند ب- وشافعی از محمد بن حسن گرفت که او شاگرد ابو حنیفه بود و احمد بن حنبل از شافعی گرفت که فقه وی نیز به ابو حنیفه بر می گردد ج- و ابو حنیفه شاگرد جعفر بن محمد ( علیه السلام )بود که آنحضرت هم با واسطه پدرانش شاگرد علی بن ابی طالب است. د-ا ما ما لک بن ا نس شا گرد ربیعه بوده و ا و شا گرد عکرمه و اوشاگرد عبد ا لله بن عبا س و او شاگرد علی بن ابی طا لب بود . اما فقه شیعه روشن است که به او باز می گردد . ه-اما فقهاء صحابه؛ مانند عمر و ابن عباس فقه خود را، از او اخذ کردند. اما ابن عباس ،که روشن است؛ اما عمر، همه میدانند وی در بسیاری ازمسایل به او رجوع می کرد. و بارها می گفت اگر علی نبود عمر هلاک می شد. و باقی نمانم در مشکلی که ابوالحسن حاضرنباشد. و می گفت: تا علی بن ابی طالب در مسجد است کسی فتوا ندهد . ۶-از جمله علوم، علم تفسیر است که از او اخذ شده است. و اگر به تفسیر رجوع کنی، صحت این کلام را می یابی . ۷- و از جمله علوم ، علم نحو است که همه می دانند او اولین کسی است که آنرا انشاء کردو به ابوالاسود دئلی املاء نمود. ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید نشر نورالهدی ج1 ص 59 – 63 با تصرف و تلخیص )» https://eitaa.com/jorenab