🌓
تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع
🔹قسمت چهارم
🔸
قرن نهم
مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اقدام نمودند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت می گماشتند.
🔸
قرن دهم
قرن دهم با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آمدن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب میشد. و این تأثیری فراوان بر آینده آیین سوگواری محرم گذارد، به گونهای که به فرهنگ عزاداری شیعیان و نشر و اشاعهی مذهب تشیّع در ایران، مساعدت فراوانی کرد.
همچنین شاهان صفوی که خود را از اولاد اهل بیت ع میدانستند؛ شاعران را تشویق می کردند به جای تعریف و تمجید از آنان به مدح ائمه و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بپردازند که نمونه بارز آن شعر محتشم کاشانی است.
🔸نمونه دیگر آن کتاب «روضة الشهداء» با سبک داستان نویسی رمان گونه و غلو آمیز که در زمان تیموریان به رشته تحریر درآمده بود؛ اما سنگ بنایی شد در دوره صفویه برای سبک تازهای از فعالیّت به نام روضه خوانی یا قرائت «روضة الشهداء» که بعد ها این سبک به منزله رشته ای در آمد که به وسیله آن، اشعار؛ متون و نمایشهای تعزیه خوانده می شد.
🔸عزاداری دو ماهه از ابتدای محرم تا پایان صفر بیشتر در این دوره به یک فرهنگ ماندگار درآمد. و حتی چنانکه اگر سالی ایام عاشورا با عید باستانی نوروز مقارن میشد، برای رعایت ایام سوگواری، جشن نوروز را به تعویق می انداختند.
🔸ضمنا زمینه های اولیه قمه زنی را نیز باید از عهد صفوی بحساب اورد که بعدها از اینجا به عراق و دیگر بلاد کشیده شد و به عنوان یک آسیب فراگیر دوام پیدا کرد!
🔸از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین ع در ایران شکل گرفت.
🔸گزارشات متعدّد از اجتماعات مزبور در دوره صفویه هست که معمولا توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده.
🔸برخی دولت های بعدی از جمله گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند....
✍مسلم محمدی
🔼ادامه دارد...
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•