🌓 ظلم یا قصاص؛ مسئله این است! 🔹یادداشت روز ◀️ این روزها که درگیری فلسطینی‌ها با رژیم جع،لی اسرائیل به اوج خود رسیده، از گوشه و کنار، موضع‌گیری‌های به ظاهر بشردوستانه در محکوم کردن حرکت فلسطینی‌ها شنیده می‌شود. 🔴برخی این بغض ترکیده را که هفتاد سال در گلوی چند نسل مانده بود، ظلم در حق غیرنظامیان اسرائیل دانسته و توصیه می‌کنند "حتی به ظالم ظلم نکنید"! ◀️ این عزیزان را توصیه به مراجعه به قرآن می‌کنم. طبق منطق قرآن، مقابله به مثل در برابر ظالم، اسمش قصاص است، نه ظلم. ◀️ خداوند آنجا که از جنگ در مسجد الحرام نهی می‌کند، تبصره زده و می‌فرماید "با کافران در مسجد الحرام نجنگید، مگر اینکه آنها جنگ را در آن شروع کنند. اگر آنها جنگیدند، شما هم بجنگید" (بقره: ۱۹۱). یعنی کاری که به خودی خودش ممنوع است، اگر طرف مقابل شما را وادار کرد، حق دارید مرتکب شوید. آنگاه در دستوری کلی، می‌فرماید: "هتک حرمت‌ها قصاص دارد. اگر کسی به شما تجاوز کرد، مثل همان تجاوزی که کرده، به او تجاوز کنید" (بقره: ۱۹۴). (دقت کنید: مثل همان تجاوزی که کرده) ◀️ اگر فلسطینی‌ها شبیه رفتاری که اسرائیل ده‌ها سال در حق مردم فلسطین روا داشته، با آنها انجام دهند، تازه اسمش قصاص خواهد بود. ◀️ فلسطینی‌ها جز قصاص چه کرده‌اند؟ تازه، نه کودک‌کشی کرده‌اند، نه نسل‌کشی کرده‌اند، نه سرزمین آنها را غصب کرده‌اند، نه سال‌ها آنها را محاصره و تحریم کرده‌اند. و صد البته اخلاق اسلامی به آنها اجازه چنین جنایت‌هایی را حتی برای قصاص نخواهد داد. ◀️ انصاف داشته باشیم؛ حرکت فلسطینی‌ها شایسته عنوان قصاص است یا ظلم؟! البته با آن تاریخچه جنایت‌ها که در پرونده رژیم منحوس اسرائیل است، فلسطینی‌ها به درجه قصاص حتی نزدیک هم نشده‌اند، صرفا بغضی هفتادساله است که ترکیده! 🔘 اشکالی ندارد در این جبهه حق و باطل، خود را فراجناحی و طرفدار بشریت نشان دهیم (!)، ولی لااقل خود را به دین و قرآن نچسبانیم. منطق قرآن روشن است. ⛔️ پ. ن.: ناگفته پیدا است که مقابله به مثل با متجاوز، آنجا که پای خط قرمزهای شرعی در میان است (مانند اعمال منافی عفت) مجوز ندارد. ✍ دکتر حسن بوسلیکی؛ هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @jtabiin @jtabiin