🌓
فلسفه تشریع احکام دینی در خطبه فدکیه حضرت زهرا س
👈 به بهانه ایام شهادت آن حضرت
🔹یادداشت روز
🔸پس از رحلت پیامبر اکرم ص ،
حضرت فاطمه س برای اعتراض به وضعیت موجود در قصه سقیفه، غصب فدک و جهت آگاه کردن مردم، سخنان مهم و تاریخی را در جمع اهالی مدینه و در مسجد النبی بیان کردند، که خطبه فدکیه نام دارد؛ این خطبه سرشار از معارف الهی و معنوی است و به عنوان سند مظلومت و حقانیت علی ع و آن بانوی بزرگ شناخته می شود.
🔸نکته مهم این است که
این خطبه دارای اسناد معتبر تاریخی و رجالی در منابع معتبر و کهن شیعه و سنی می باشد؛ که از جمله آن کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق از عالمان و محدثان بزرگ شیعه و بلاغات النساء ابن طیفور از علمای اهل سنت است که هر دو متوفی قرون اولیه می باشند؛ غیر از اینکه در منابع متاخر چون بحارالانوار علامه مجلسی و شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید معتزلی نیز آمده است، ضمنا شرح های مختلفی نیز تاکنون بر این خطبه نگاشته شده است.
🔸حضرت علاوه بر مباحث مختلفی که در این خطبه نسبت به حوزه های اعتقادی چون مبدا، معاد، نبوت و امامت مطرح می کند؛ تببین بسیار زیبایی از تشریع برخی از احکام دینی ارائه می دهد که امروزه می توان آن را در پیشینه و تایید کلام و اعتقادات کاربردی به حساب آورد؛ که به صورت فهرست وار به آن ها اشاره می شود.🔻
۱. ایمان را براى پاک کردن از شرک.
۲. نماز را براى پاک نمودن از تکبّر.
۳. زکات را براى تزکیه نفس و افزایش روزى
۴. روزه را براى تثبیت اخلاص.
۵. حج را براى استحکام دین.
۶. عدالت ورزى را براى التیام قلبها.
۷. اطاعت ما خاندان اهل بیت را براى نظم یافتن ملتها.
۸. امامت ما را براى رهایى از تفرقه.
۹. جهاد را براى عزت اسلام.
۱۰. صبر را براى کمک در بهدست آوردن پاداش.
۱۱. امر به معروف را براى مصلحت جامعه.
۱۲. نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى.
۱۳. صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت.
۱۴. قصاص را وسیله حفظ خونها.
۱۵. وفاى به نذر را براى در معرض مغفرت الهى قرار گرفتن.
۱۶. دقت در کیل و وزن را براى رفع کم فروشى.
۱۷. نهى از شرابخوارى را براى پاکیزگى از زشتى.
۱۸. حرمت نسبت ناروا دادن را براى عدم دورى از رحمت الهى.
۱۹. ترک دزدى را براى پاکدامنى.
۲۰. حرمت شرک برای اخلاص در یگانه پرستى قرار داد.
♨️
نتیجه سخن: چنانچه دیدیم حضرت فاطمه زهرا س مناسب با فهم مخاطب زمانخویش به تبیین ابعاد عمومی و اجتماعی احکام دینی می پردازد؛ از این رو بر ما مبلغان و معلمان دینی لازم هست که در شیوه ارائه و انتقال مفاهیم دینی اصل مخاطب محوری را مبنای گفتار و سخن خویش در حوزه تبلیغ دین قرار دهیم.
✍ مسلم محمدی
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•