ب) بررسی احتمال دوم اگرچه همسر رسول اکرم (ص) بودن، افتخار است؛ ولی قطعا صِرف این جهت نمی تواند نقشی در توصیف خدیجه کبری (س) به «بانوئی در تراز اسلام» داشته باشد؛ زیرا در قرآن شاهدیم که همسران دو پیامبر الهی (نوح و لوط)، به جهت کارکرد بدشان، مطرود درگاه الهی واقع شدند؛ و در شمار الگوهای منفی قرار گرفته اند (سوره تحریم/ آیه 10). نتیجه سخن: وجه توصیف خدیجه (س) به «بانوئی در تراز اسلام»، چیزی جز کارکرد های نیک وی نبوده است؛ در روایتی آمده است: هنگامی که عایشه به پیامبر(ص) گفت خدیجه (س) بیش از همسری مُسِنّ برای تو نبود، آن حضرت بسیار ناراحت شد و با ردّ این سخن فرمود: «خداوند هیچ‌گاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچ‌کس مرا تصدیق نکرد، یاری‌ام کرد در زمانی که هیچ‌کس مرا یاری نکرد، از اموالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه، اموالشان را از من دریغ کردند.» [ابن عبدالبَرّ، الاستیعاب، ۱۴۱۲ق، ج۴، ص۱۸۲۴]. (حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی؛ صبح جمعه 11فروردین ۱۴۰2ش؛ نهم ماه رمضان ۱۴۴۴ق) 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602