19- زهد حقیقی که معین برای دور ساختن غیر حقّ از مسیر انتخاب حقّ می باشد ، در واقع به معنای زهدی است که در منظومۀ عرفان عارف مطرح است . عرفان عارف باعث می شود که زهدی آن در خدمت اقبال به حقّ آن باشد . 20- عبادت در منظومۀ عارف ، به گونه ای است که هم بدن را به خدمت می آورد و هم نفس را ؛ چون عبادت در منظومه عارف ، ابتداء در منظومۀ ریاضت است و به جهت این که می خواهد ریاضت حاصل آید و تطویع نفس اماره را پدید آورد ، به گونه ای است که همۀ داشتۀ خود را به خدمت اقبال به حقّ تعالی می آورد . یک نوع عرضۀ داشته ها به حقّ تعالی ، عبادت است و این باعث می شود که انسان باداشتۀ خود به خدمت حقّ تعالی رود . ( سجد لک سوادی و خیالی و فوادی ) 21- تأثیر لحن بر نفس و در مطیع ساختن نفس امّاره برای نفس مطمئنه بدین بیان است : در ابتداء نفس را به اعجاب می کشاند وپس از آن نفس در اینکه بخواهد استعمال قوای خود داشته باشد ، به غفلت می افتد ودر مرتبۀ سوم به عنوان نتیجه قوای انسانی تابع می شود . 22- لحن در صورتی موثر می افتد که فاعل ، فاعلِ بالریاضه و بالسلوک باشد . لحن ، می تواند معین وکمک کار باشدتا انسان به غرض خود که تطویع نفس اماره است ، دست یابد . از اینرو لحن و نوا و آهنگ را باید در این منظومه دید و در این منظومه معنا نمود تا در این منظومه معنا نکنیم نمی توانیم بفهمیم چه لحن و چه آهنگ و چه نوایی مدّ نظر است .