♈️ دستگاه روایت سازی و مهارت تولید محتوا
بیش از یک دهه پیش جوزف نای گفته بود در آینده کشوری پیروز است که بتواند روایت باور پذیر و جذاب تری را تولید کند.
داستان نخ نمای حمله شیمیایی در سوریه یکی از همین روایت های رسانه های آمریکایی است که طی پنج سال اخیر تلاش کرده است در مقاطع مختلف از آن بیشترین استفاده را بنماید.
این روایت با کلاه سفیدها و سناریوهای تصویری آنها تقویت و منتشر شده است.
اما روایت سازی چیست؟
روایت گونه ای تولید محتوا ی آگاهانه و مدیریت شده است. اگر بخواهم بطور ساده بگویم: اطلاعات:خوب یا بد.
هدف محتوا این است که به زندگی خواننده آن محتوا ارزشی اضافه کند. محتوا هرچیزی است که تولید شده تا درگیرکننده، هوشمند، دارای نکات جالب و موثر باشد و به دست مخاطب خاص خود برسد.
🔹یکی از مسایل مهم ما در بحران سوریه و حضور مستشاری در آن،نداشتن مهارت در تولید روایت موثر وصادقانه از حضورمان بوده است.
در واقع نتوانستیم تولید محتوای مناسب برای این موضوع داشته باشیم. چه در تلویزیون و چ در سینما.
اساسا سیاستگذاری صحیحی هم برای تولید محتوا نداشتیم.
برداشت من این است که ما به اهمیت وارزش تولید محتوا و لزوم هزینه برای آن واقف نیستیم.تولید محتوا و روایت اثربخش مستلزم تحقیق و یک سیستم مناسب است.به خصوص در حوزه مسایل کلیدی و راهبردی.
پیش از این درباره نت فیلیکس نوشته بودم.
این مجموعه روایت سازی و رسانه ای
13 میلیارد دلار برای تولید محتوا در سال 2018 اختصاص داده است.
🔻هزینهی 13 میلیارد دلاری برای تولید فیلم و سریال، از هر استودیوی فیلمسازی یا شبکهی تلویزیونی دنیا بارها بیشتر است.
🔻حجم محتوای تولید شده از سوی نتفلیکس هم مقایسهی این شرکت را با استودیوهای فیلمسازی غیرممکن میکند.
🔻نتفلیکس در سال جاری میلادی 82 فیلم بلند میسازد و عرضه میکند. استودیوی فیلمسازی برادران وارنر، که بیشترین تعداد فیلم را برای عرضه در امسال برنامه ریزی کرده است، میخواهد 23 فیلم بسازد. شرکت دیزنی، که پردرآمدترین استودیوی فیلمسازی دنیاست، در سال 2018 فقط 10 فیلم برای عرضه دارد.
🔺 پ. ن : نتفلیکس بزرگترین سرویس استریم فیلم و سریال دنیاست. پیش از این هم نوشته بودم که اسرائیل به عنوان مهم ترین سوژه پرداز درباره موضوعات و مسایل مربوط به عرب آسیا درنت فیلیکس محسوب می شود.