*♦️چگونه از قرآن کریم در تشخیص حق از باطل بهره گیریم ؟*
*🔸شیوه تدبر در قرآن(۲)*
*🔻قرآن همواره مسائل را به صورت كلى و اصولى طرح مى كند ولى استنباط و تطبيق كلى بر جزئى ، بسته به فهم و درك صحيح ماست.*
*🔻 مثلًا در قرآن ننوشته در جنگى كه در فلان روز بين على و معاويه در مى گيرد حق با على است.*
*🔻در قرآن همين قدر آمده است كه:*
*«اگر دو گروه از مؤمنان كارزار كردند، آشتى دهيد آنان را*
*و اگر يكى بر ديگرى سركشى و ستمگرى كند، با آن كه ستمگر است نبرد كنيد تا به سوى فرمان خدا برگردد.»(حجرات: ۹)*
*اين قرآن و طرز بيان قرآن.*
*🔻 اما قرآن نمى گويد در فلان جنگ فلان شخص حق است و ديگرى باطل.*
*🔻قرآن يكى يكى اسم نمى برد، نمى گويد بعد از چهل سال يا كمتر و يا بيشتر مردى به نام معاويه پيدا مى شود و با على جنگ مى كند، شما به نفع على وارد جنگ شويد*
*و نبايد هم وارد جزئيات بشود.*
*🔻قرآن نبايد موضوعات را شماره كند و انگشت روى حق و باطل بگذارد. چنين چيزى ممكن نيست.*
*🔻قرآن آمده است تا جاودانه بماند.*
*پس بايد اصول و كليات را روشن كند تا در هر عصرى باطلى رو در روى حق قرار مى گيرد، مردم با معيار آن كليات عمل كنند.*
*🔻اين ديگر وظيفه خود مردم است كه با ارائه اصل «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...»*
*چشمشان را باز كنند و فرقه طاغى را از فرقه غير طاغى تشخيص دهند.*
*♦️قرآن مى خواهد مسلمانان رشد عقلى و اجتماعى داشته باشند و به موجب همان رشد عقلى، مرد حق را از غير مرد حق تميز دهند.*
*🔻قرآن نيامده است كه براى هميشه با مردم مانند ولىّ صغير با صغير عمل كند،*
*جزئيات زندگى آنها را با قيموميت شخصى انجام دهد*
*و هر مورد خاص را با علامت و نشانه حسى تعيين نمايد.*
*🔻اساساً شناخت اشخاص و ميزان صلاحيت آنها و حدود شايستگى و وابستگى آنها به اسلام و حقايق اسلامى، خود يك وظيفه است*
*و غالباً ما از اين وظيفه خطير غافليم.*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج۱۶، ص: ۳۳۷-۳۳۴- با تلخیص و ویرایش جزئی*