تلازم امید سیاسی وبه رسمیت شناسی مردم(کرامت مداری) در مردم سالاری دینی
برای ارتقاء امیدسیاسی در جامعه خاص و پیچیده امروز ما که مملو از رویش های ظرفیت ساز و ریزش های آسیب زا است چه باید کرد ؟به نظر می رسد که رویه نظری و عملی رهبران انقلاب اسلامی در به رسمیت شناسی و کرامت مداری مردم عامل مهمی در بروز امید اجتماعی .سیاسی و نشاط و جلوگیری از یاس و نامیدی در جامعه می باشد .
امید به آینده و انتظار مثبت از آن در حوزه های اجتماعی .سیاسی متضمن شروطی همچون عمل صادق و قانونمند کارگزاران و احیاء عدالت اجتماعی توسط نهادهای و ساختارهای سیاسی و اقتصادی است اما یک شرط بسیار مهم در احیاء امید سیاسی توجه به امر جامع کرامت مردم و قایل شدن حق انتخاب و حق رای برای آنان می باشد که البته در نظام مردم سالاری دینی به این حق عظیم مردم در کنار مسولیت اجتماعی و سیاسی آنان به شدت و حدت تاکید شده است .امید سیاسی محرک نشاط و تحرک و انتخاب سیاسی و اجتماعی است همانطور که یاس سیاسی کاهنده حضور مردم در عرصه سیاست است .
کرامت نیز با نظریه ی "به رسمیت شناسی اجتماعی " ( .Social Recognition ) ارتباط بسیار نزدیک دارد به گونه ای که واکنش نیروهای اجتماعی را برحسب میزان بی عدالتی در فرآیند به رسمیت شناسی در چهار رده ی مختلف گروههای تحقیر شده ، اختلال در به رسمیت شناختگی ،.نادیده انگاشتگی ونابرابری در به رسمیت شناسی را نشان می دهد
حضرت آیه الله خامنه ای با بینشی منطقی از کرامت اجتماعی و سیاسی مردم ،حضور در انتخابات را هم وظیفه و هم حقّ مردم دانسته و معتقدند که حضور مردم در انتخابات به معنای حقیقی کلمه لازم است؛ البته انتخابات صرفاً تکلیف نیست بلکه حق مردم است که بتوانند قانونگذاران، مجریان قانون و یا اعضای مجلس خبرگان را انتخاب کنند.❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️❇️ دکتر عباسعلی رهبر استاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره)