در تاریخ می‌بینیم که نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا را به امیرالمومنین می‌سپارند. هنگامی هم که حضرت، فاطمه زهرا (س) را داخل قبر می‌گذارند، دستانی شبیه دستان پیامبر می‌آید و حضرت را می‌گیرد. این امانت، امانت خدا در دست پیغمبر و امیرالمومنین است و دغدغه پیامبر و امیرالمومنین از همین جهت است که تمام توجه شأن به حضرت زهراست و حتی از حضرت زهرا (س) استمداد می‌خواهند و از ایشان دعا می‌خواهند و به ایشان رجوع می‌کنند. در زیارت حضرت زهرا (س) هم داریم: «لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلایَتِکِ». می‌گوید ما به ولایت شما پاک می‌شویم. پاک شدن ما هم به این معناست که ما به وادی پیامبر اکرم و امیرالمومنین ورود می‌کنیم. این منزلت حضرت زهرا (س) است. خود پیامبر و امیرالمومنین که محور جریان توحید در کل عالم و در کل تکوین هستند، به نوعی خودشان را محتاج این نور و حقیقت می‌بینند. ورود ما به وادی ولایت نبی اکرم و اینکه ما در تعبیر «صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ» به حضرت خطاب می‌کنیم که ما به ولایت شماست که توانستیم صبر کنیم و ولایت پدر شما را تحمل کنیم و درباره آنچه خدا به پدر شما داده اینکه ما می‌توانیم صبر کنیم و بار ولایت مداری را به دوش بکشیم، به واسطه تصدیق شماست و به واسطه این است که ما را به واسطه شما پاک کردند. اگر این تعابیر را کنار هم بگذاریم شاید بتوانیم نسبت خودمان را با حضرت زهرا (س) و منزلت ایشان پیدا کنیم. حضرت زهرا (س) فاطمه الله است یعنی گویا حضور مستقیم خدای متعال از طریق حضرت زهرا (س) در امداد به جریان نبوت و امامت مهم است. لذا این دست نیافتنی است. کسی که پیامبر و امیرالمومنین به او مراجعه می‌کنند برای اینکه ولایت جریان پیدا کند، ما باید از این مجمل حدیث مفصل بخوانیم. در سوره قدر می‌فرماید: «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْر». تو چه می‌دانی که شب قدر چیست؟ این کنایه از این است که معرفت شب قدر دست نیافتنی است. در روایت دیگری داریم که «سُمِّیتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا». یعنی ایشان فاطمه نامیده شد چون مردم از درک معرفت او عاجزند. معرفت حضرت در کتم و خفا و پوشیدگی است. لذا با چنین حقیقتی مواجه هستیم که معرفت او دست نیافتنی است. لکن آثار وجودی او و آثار حضور ایشان در کل تاریخ دارد ما را هدایت می‌کند. حضرت زهرا (س) صرفاً برای زنان الگو نیستند، برای کل جامعه مؤمنین الگو هستند. از طرفی الگو شدن حقیقتی چون حضرت زهرا (س) در صورتی اتفاق می‌افتد که زنان در آن مسیری که دارد حرکت می‌کند حرکت کنند. یعنی اگر ما مسیر حرکت حضرت را نشناسیم و اساساً در مسیر دیگری باشیم خودمان را از الگو بودن ایشان محروم کردیم. اولین نکته‌ای که موجب می‌شود بتوانیم الگو و نشانه بودن حضرت زهرا (س) را در زندگی کاملاً لمس کنیم و ببینیم، لازمه‌ای دارد و لازمه آن این است که در مسیر ایشان قرار بگیریم. 👈 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ به کانال گفتمان انقلابی بپیوندید ایتا 👇 👇 https://eitaa.com/Revolutionarydiscourse