کشکول صلوات بر محمدوآل محمدص
هدایت شده از
ذاکر
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۳۸۴ س نمل 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٨٢» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻭَﻗَﻊَ ﺍﻟْﻘَﻮْﻝُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺃَﺧْﺮَﺟْﻨَﺎ ﻟَﻬُﻢْ ﺩَﺁﺑَّﺔً ﻣِّﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺗُﻜَﻠِّﻤُﻬُﻢْ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﻛَﺎﻧُﻮﺍْ ﺑِﺂﻳَﺎﺗِﻨَﺎ ﻟَﺎ ﻳُﻮﻗِﻨُﻮﻥَ ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺳﺨﻦ (ﻭ ﻭﻋﺪﻩ ﻱ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ) ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺣﺘﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﺪ، ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺮﺩم ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍً ﺑﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻗﻬﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺣﺘﻤﻲ ﺷﺪ، ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ، ﺑﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ، ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﺪ، ﻭ ﺳﺨﻨﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﻣﺮﺩم ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ. ﮔﺮﭼﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﺩﺍﺑّﺔ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺟﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺩﺍﺑّﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﻴّﺘﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺣﺮﻓﺶ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻛﻔّﺎﺭ ﻳﻚ ﺳﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺩﺍﺑّﻪ ﻳﻚ ﺷﺨﺼﻴّﺖ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﺑﻪ ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰّﻣﺎﻥ ﻗﻴﺎم ﻭ ﺣﺮﻛﺖ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺣﻖّ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺟﺪﺍ ﺳﺎﺯﻧﺪ، ﻧﻴﺰ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻭﺍﻟﻠّﻪ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ» ﺩﺍﺑّﺔ ﻛﻴﺴﺖ ﻭ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ، ﻗﺮﺍﺋﻨﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺑّﺔ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻤﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ: ١. ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﻱ ﻗﻬﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﺫﺍ ﻭﻗﻊ ﺍﻟﻘﻮﻝ ﻋﻠﻴﻬﻢ» ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻣﻬﻢ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﻮﺩ. ٢. ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﺍﺧﺮﺟﻨﺎ... ﻣﻦ ﺍﻟﺎﺭﺽ» ٣. ﺣﺮﻑ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ، «ﺗﻜﻠّﻤﻬﻢ» ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺮﺩم ﺧﺒﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. «ﺍﻥّ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻛﺎﻧﻮﺍ...» ٤. ﺣﺮﻑ ﺍﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺻﻮﺭﺍﺳﺮﺍﻓﻴﻞ، ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺍﺳﺖ. «ﺍﺫﺍ ﻭﻗﻊ ﺍﻟﻘﻮﻝ» ٥. ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﺩﺍﺑّﺔ، ﺑﺎ ﺗﻨﻮﻳﻦ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ٦. ﺁﻳﻪ ﻱ ﺑﻌﺪ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺭﺟﻌﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. ٧. ﺁﻳﻪ ﻧﻤﻲ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺑﺂﻳﺎﺕ ﺍﻟﻠّﻪ» ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: «ﺑﺂﻳﺎﺗﻨﺎ» ﮔﻮﻳﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ. ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪﻱ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪّﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺩﺍﺑّﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﺎﺭﺽ»، ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲّ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺳﺖ. ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﻟﺎﻳﻖ ﺍﺳﺖ ﺣﺮﻑ ﺁﺧﺮ ﺭﺍ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻭﺑﺮ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ ﺑﻌﻀﻲ، ﻣﻬﺮ ﻋﺪم ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺰﻧﺪ ﻭﺍﺯ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺷﻮم ﮔﻤﺮﺍﻫﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﺩﻫﺪ. ﺩﻭ ﺳﺆﺍﻝ: ١. ﺁﻳﺎ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﺩﺍﺑّﻪ، ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﺧﻴﺮ، ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﺩﺍﺑّﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﻧﻈﻴﺮ «ﻭ ﻣﺎ ﻣﻦ ﺩﺍﺑّﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﺍﻟﺎّ ﻋﻠﻲ ﺍﻟﻠّﻪ ﺭﺯﻗﻬﺎ»(٥٤٧) ٢. ﺁﻳﺎ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﺑﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺗﻮﻫﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻴﺴﺖ؟ ﭘﺎﺳﺦ: ﻫﺮﮔﺰ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺑَﺸﺮ» ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺗﻮﻫﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﻛﻠﻤﺎﺕ «ﺷﻲ ء، ﻋﺎﻟﻢ، ﻧﻮﺭ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ» ﺑﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ، ﻟﻜﻦ ﻓﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﻋﻠﻢ، ﻧﻮﺭ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ. ««تفسیر نور»» 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃