🔴 مهدویت در قرآن و عترت
✅ در قرآن کریم، آیات زیادی بر امام مهدی(عج) تطبیق یا تأویل شده و در احادیث پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) به آنها اشاره شده است. در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی(عج)، ۲۶۰ آیه در باره مهدویت جمعآوری شده است، برخی از آیات و روایات را مرور میکنیم:
🔹پیروزی نهایی دین حق
🔸خدا، پیامبر(ص) را با هدایت و دین حق فرستاد، تا بر همهی ادیان پیروز شود (توبه/۳۳، فتح/۲۸، صف/۹)، این وعده الهی با ظهور حضرت مهدی(عج) بهطور کامل محقق میشود.
🔹پیروزی نهایی شایستگان بر زمین
🔸در زبور بعد از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث میبرند (انبیاء/۱۰۵)
🔸خدا به مؤمنان شایسته کردار وعده داده که جانشینان در زمین باشند (نور/۵۵)، این وعده الهی نیز با ظهور امام زمان(عج) و حکومت جهانی ایشان تحقق مییابد.
🔹مهدی(عج)؛ ذخیرهی الهی
🔸ذخیره الهی برای شما بهتر است، اگر مؤمن باشید (هود/۸۶)، از امام باقر(ع) حکایت شده: هنگامی که مهدی(عج) قیام میکند به کعبه تکیه کرده و این آیه را میخواند، سپس میفرماید: من ذخیره الهی و حجت خدا و جانشین او بر شما هستم؛ پس هیچ مسلمانی به او سلام نمیکند مگر آنکه میگوید: السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه (کافی، ج۱، ص۴۱۱)
🔹مهدی(عج)؛ زمین را پر از عدل و داد میکند
🔸از پیامبر(ص) روایت شده که ساعت رستاخیز به پا نمیشود تا اینکه زمین پر از ستم و دشمنی شود، سپس مردی از عترت من قیام کند و زمین را پر از عدل و داد میکند همانطور که پر از ظلم و دشمنی شده باشد. (دلائل الامامة، ص۲۴۹)
🔹ویژگیهای امام مهدی(عج)
🔸از پیامبر(ص) حکایت شده که مهدی(عج) از نسل فاطمه(س) است، همچنین فرمودند: مهدی(عج) همنام من است. از امام صادق(ع) نقل شده که مهدی(عج) دو غیبت دارد: طولانی و کوتاه. امام زمان(عج) نیز فرمود: مردم در زمان غیبت از من بهرهمند میشوند همچون بهرهمندی از خورشید که در پس ابر است. (امالی صدوق، ص۱۸۶)
🔹انتظار فرج امام مهدی(عج)
🔸از پیامبر(ص) روایت شده که انتظار فرج با شکیبایی، عبادت است. همچنین فرمودند: افضل اعمال امت من، انتظار فرج از خداست. حضرت علی(ع) فرمود: انتظار فرج بکشید و ناامید از رحمت الهی نشوید که محبوبترین اعمال نزد خدا، انتظار فرج است. (خصال، ج۲، ص۶۱۶)
🔹زمانِ ظهور
🔸از امام رضا(ع) حکایت شده که فرج بعد از ناامیدی میرسد (شاید منظور، ناامیدی از مکتبها و ایسمها و نسخههای بشری باشد). در احادیث متعدد از امام باقر و امام صادق علیهم السلام حکایت شده که ما وقت ظهور را مشخص نمیکنیم و هر کس وقت مشخص کند، دروغگوست. (کافی، ج۱، ص۳۶۸)