چند همسري راهي براي استيفاي حقوق ازدواج توسط زنان
علي رغم آن كه جواز اصلي چند همسري ظاهرا امتيازي براي مردان به نظر مي آيد ولي واقعيت اين است كه اين اصل گامي در جهت تحقق حق ازدواج زنان است زيرا در صورت نفي چند همسري، جمعيت بسياري از زنان، از دختران ازدواج نكرده تا بيوگان شوهر از دست داده، بدون همسر باقي مي مانند و عملا از استيفاي حق ازدواج خويش بي بهره مي گردند تنها در صورت جواز اصل چند همسري است كه اين جمعيت فراوان مي توانند از اين حق طبيعي و خداداد خود استفاده نمايند.[4]
مورخ مشهور فرانسوي گاستاولوبون قانون تعدد زوجات اسلام كه به صورت محدود و مشروط است، را يكي از مزاياي اين آيين شمرده است و به هنگام مقايسه آن با روابط نامشروع مردان با چندين زن در اروپا، چنين مي نويسد: تك همسري در اروپا چيزي است كه ما آن را فقط در كتابهاي قانون مي بينيم و الا گمان نمي كنم كه بشود انكار كرد كه در معاشرت واقعي اثري از آن باشد. راستي من متحيرم و نمي دانم كه تعدد زوجات مشروع و محدود مشرق از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چيزي كم دارد بلكه من مي گويم اولي از هر حيث از دومي بهتر و شايسته تر است.[5] تحريم تعدد زوجات پيامدهاي بسيار ناگواري داشته و دارد چنانكه در ميان غربي ها بعضي از نويسندگان رعايت انصاف نموده و اعتراف نموده اند كه در اشاعه فحشاء و زنا بين ملتهاي مسيحي مذهب، هيچ عاملي نيرومند تر از تحريم تعدد زوجات به وسيله كليسا نبوده است.[6] از سوي ديگر حق تأهل از طبيعي ترين حقوق بشري است و هيچ بشري را از اين حق تحت هيچ عنوان نمي توان محروم كرد، اگر تك همسري تنها صورت قانوني ازدواج باشد، گروهي از زنان بي شوهر از تشكيل زندگي خانوادگي محروم مي مانند.[7]
[4]. خسرو شاهي، قدرت الله، دانش پژوه، مصطفي، فلسفه حقوق، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1379، ص158.
[5] . تفسير نمونه، پيشين، ج3، ص261.
[6]. طباطبائي، محمد حسين، تفسير الميزان، قم، اسماعيليان، ج4، ص422.
[7]. مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، تهران، انتشارات صدرا، چاپ بيستم، ص247.