🇮🇷🚩هوالعزیزالجبّار🚩🇮🇷 اربعین و تکرار حماسه تشیع ایرانی در هنگام حمله ی سفیانی به عراق تشیع ایرانی، در سه دوره متفاوت، وحدت با شیعه عراق، را تجربه کرده است. مرحله سوم آن، در اربعین قبل ظهور، به اوج خواهد رسید. ▪️ایرانیان در سپاه امام حسین در روز عاشورا، حضور چشم‌گیری داشته‌اند. مورخان تعداد موالی را بیش از ده نفر برشمردند[۱] ▪️ازجمله، اسلم‌بن عمرو ایرانی تُرک‌تبار[۲] که شعر معروف أميری حُسَينٌ و نِعمَ الأَمير[۳] را او، سروده است[۴] ▪️در قیام مختار ثقفی که به خون‌خواهی امام حسین شهرت یافت، نیز، شیعیان ایرانی جزء پیشگامان انقلاب شیعی بودند. ▪️مختار به‌وسیله بافت اصیل مذهبی ازجمله شیعیان ایران تقویت مالی شد[۵] و حتی در سپاه او تعداد زیادی از موالی ایرانی از تهران، آذربایجان، اصفهان و ... حضور داشتند[۶] و یکی از عوامل پیروزی‌های مختار، استفاده وی از قدرت ایرانیان در مبارزه بود. ▪️البته پیش از آن نیز، عجم و موالی، با هجرت عاشقانه از ایران به عراق، گردآگرد امام علی جمع بودند؛ به‌گونه‌ای که حضور سرخ‌رویان ایرانی حتی گاهی مورد اعتراض اشراف عرب نیز قرار می‌گرفت[۷] ▪️تشیع در سه دوره متفاوت، هم‌پیمانی ایرانیان با شیعه عراق را تجربه کرده است: حضور پرشمار ایرانیان در گردآگرد امام علی، یاری مختار در خون‌خواهی امام حسین، و سرانجام، این حماسه، قبل از ظهور نیز تکرار خواهد شد و شیعیان ایرانی زمینه‌ساز با مشارکت محور مقاومت شیعی عراق، جریان سفیانی را که حمایت مثلث شوم غربی ـ عبری ـ عربی را با خود به همراه دارد، در سرزمین عراق، شکست سختی خواهند داد. ▪️زیرا با تهدید اماکن و مراکز مقدس شیعی ازسوی لشکر متخاصم خارجی موردحمایت غربی‌ها، امنیت و ژئوپلتیک شیعه به‌خطر افتاده است. ▪️ازاین‌رو، دلیرمردان ایرانی و زمینه‌سازان ظهور برای دفع خطر دشمن متجاوز که تا نزدیکی مرزهای ایران نیز پیش‌رَوی نظامی داشته‌اند، وارد عراق خواهند شد و جنگ شدیدی رخ می‌دهد[۸] ▪️و درنهایت لشکر نظامی ایران[۹] با همکاری محور مقاومت شیعی[۱۰]، به رهبری سید خراسانی و یمانی، دشمن متجاوز، سفیانی، را در عراق[۱۱]، شکست خواهند داد[۱۲] ▪️زمان ورود لشکر ایرانیان به عراق، برای دفع حمله سفیانی و حوادث نزدیک به ظهور، در ماه محرم و صفر، مصادف با عزای شیعیان و موسم اربعین خواهد بود[۱۳] 🔘 پی نوشت: [۱] -،ابن‌شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۳. [۲] - مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۹، ص۳۲۶. [۳] - السماوی، إبصار العین فی أنصار الحسین، ص۹۵ـ۹۶. [۴] - البته اقوال دیگری در انتساب این شعر حماسی به دیگران، نیز مطرح است - ری‌شهری، شهادت‌نامه امام حسین، ج۲، ص۱۴۶. پیشوایی، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء، ج۲، ص۶۹۸ [۵] - انَّ الْمُخْتَار...الطَّلَب بِدَمِ الْحُسَیْن...و قَوْمٌ کَثِیرٌ مِنْ أَبْنَاءِ الْعَجَم...کَانُوا یُسَمَّونَ الْحَمْرَاء - ابن‌قتیبه دینوری، الأخبار الطوال‏، ص۲۸۸ [۶] - المختار...تجبی الیه الأموال من السواد و الجبل و أصبهان و الری و اذربیجان - ابن‌قتیبه دینوری، الأخبار الطوال، ص۲۹۹ [۷] - جَاءَ الْأَشْعَثُ فَجَعَلَ یَتَخَطَّی النَّاسَ فَقَالَ: یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ غَلَبَتْنَا هَذِهِ الْحَمْرَاءُ عَلَی قُرْبِکَ یَعْنِی اَلْعَجَم - ابن‌أبی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۸۴ [۸] - فَتَکونُ بَینَهُم مَلحَمَةٌ عَظیمَةٌ...و تَهرُبُ خَیلُ السُّفیانِی فَعِندَ ذلِکَ یتَمَنَّی النّاسُ المَهدِی و یطلُبونَهُ - متقی هندی،‏ کنز العمّال، ج۱۴، ص۵۸۸ [۹] - یبْعَثُ السُّفْیانِی جَیشاً إِلَی الْکُوفَةِ...فَبَینَا هُمْ کَذَلِکَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَایاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ...وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم -،نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰‏ [۱۰] - السُّفْیانِی...یبْعَثُ...الَی الْکُوفَة - حلی، مختصر البصائر، ص۴۷۰. مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۳، ص۸۳ / فَبَینَمَا هُمْ عَلَی ذَلِکَ إِذْ أَقْبَلَتْ خَیلُ الْیمَانِی وَ الْخُرَاسَانِی - نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان‏، ص۵۲-۵۳/مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۷۳-۲۷۴ [۱۲] - یدْخُلُ السُّفْیانِی الْکُوفَة...وَ تُقْبِلُ الرَّایاتُ السُّودُ حَتَّی تَنْزِلَ عَلَی الْمَاءِ فَیبْلُغُ مَنْ بِالْکُوفَةِ مِنْ أَصْحَابِ السُّفْیانِی نُزُولُهُمْ فَیهْرُبُونَ - سیوطی، العرف الوردی، ص۱۲۰ـ۱۲۱/ در تفسیر عیاشی، ساحل دجله در عراق ذکر شده است: وَ یقْبِلُ رَایةٌ مِنْ خُرَاسَانَ حَتَّی ینْزِلَ سَاحِلَ الدِّجْلة - عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴ [۱۳] - تحلیلر و کارشناس: استاد مصطفی امیری 📌بخش ۱۸- آدرس لینک بخش۱۷ کشتی نوح آخرالزمان @keshtie_nouh