🇮🇷
بسم الله الرحمن الرحیم🇮🇷
#حقیقت_انتظار
#انتظار_سازنده
يَوْمَ
يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا قُلِ انتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ:ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻳﺪ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺳﻮﺩﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﺑﮕﻮ: ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﻣﺎ ﻫﻢ ﻣﻨﺘﻈﺮﻳﻢ[۱]
#اسرار_باطنی_غیبت_در_نظام_توحیدی
غیبت یک سنّت قهریِ الهی، برای ایجاد یک مرتبه کمالی، یعنی رجوع از عالَم ظاهر به عالم باطن! رجوع از مرتبه ظاهر به مرتبه باطن است.
#غیبت_یک_سنّت_الهی_است
وقتی مبداء میل آدمی متوقف در ساحت حیوانی شد، یعنی آنچه را کسب می کند کمالات جمادی، نباتی و حیوانی است، نتیجتاً ادراکات حاصل از دریافت کمالات مورد اشاره، حسّی، خیالی و موهومی است و این یعنی ذات ما(شاکله باطنی) عین ادراکات شخص تبدیل خواهد شد! ادراکات حسّی، خیالی و موهومی که بریده و منقطع از عالم ملکوت و بی نهایت است! سبب غلبه ی آثار و احکام بدن و عالم طبیعت(مادّه،مدّت و صورت) و منقطع شدن از عالم باطن و احکام آن میباشد! تمام این معرکه میان ظاهر و باطن، جدال میان احکام ملک و ملکوت! تقابل میان نور بی نهایت و ظلمت قید و محدویّت! با هبوط و تعلّق گرفتن روح به بدن اتفاق افتاد! این در حالیست که ما ابتدائاً نزد خداوند تبارک و تعالی و در محضر ربوبی الله، تجلیات محمّدیه و حقیقت علویه، حیُّ و حاضر داشتیم و به ملاقات و تکلم با خدای متعال، مشغول بودیم.
اصبغ ابن نباته به امیرالمومنین علیه السلام عرض کرد: یا علی خدای متعال در قرآن از تکلّم خداوند با حضرت موسی علیه السلام سخن گفته و می فرماید:و خداوند با موسى سخن گفت: وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْليمَا یعنی خدای متعال با ایشان به معنی واقعی کلمه تکلم کرده است[۲] اما حضرت در ادامه فرمود: نه تنها موسی بلکه تک تک فرزندان آدم علیه السلام با خدا تکلم و ملاقات کردند! این فرمایش مولی علیه السلام برای اصبغ ابن نباته گران آمد با حالتی بهت و حیرت امام مولی علی علیه السلام در ادامه فرمود: مگر آیه عهد روز الست نخواندی که خدای متعال از فرزندان آدم در عالم پیمان گرفت و این پیمان با تکلم میان خدای متعال و فرزندان آرم اتفاق افتاد[۳]
امام صادق علیه السّلام فرمود: چون خدای عز و جل اراده فرمود آدم را بیافریند، آب را بسوی خاک ارسال داشت، سپس مشتی برگرفت و آن را بمالید، آنگاه آن را با دست قدرت خود، دو نیمه ساخت، و بشر را بیافرید، ناگاه بجنبش در آمدند، سپس برای آنها آتشی برافراخت و باهل شمال دستور داد، داخلش شوند، آنها بسویش رفتند و ترسیدند. و داخل نشدند آنگاه باهل یمین دستور داد، داخلش شوند، آنها برفتند و داخل شدند، خدای عز و جل به آتش امر فرمود تا بر آنها سرد و سلامت گشت. چون اهل شمال چنان دیدند، گفتند: پروردگارا از ما در گذر و تجدید کن، خدا تجدید کرد و به آنها فرمود: به آتش در آئید. آنها رفتند و کنارش ایستادند و داخل نگشتند،خدا ایشان را بطینت اول برگردانید و از آن طینت آدم علیه السّلام را آفرید.
امام صادق علیه السّلام فرمود از این رو اینها نتوانند از آنها شوند و آنها نتوانند از اینها گردند. از این جهت اهل بیت علیهم السلام عقیده دارند که رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله نخستین کس بود که داخل آن آتش شد، و از این بابست قول خدای جل و عز: من نخستین پرستنده بودم[۴] و [۵]
امام باقر علیه السّلام در روایتی اشاره فرمودند: پس از خلقت خلائق(آدم و فرزندان آدم از اولین تا آخرین)آنها را در ظلال برانگیخت/ راوی گوید: عرضکرد ظلال چیست؟ فرمود: مگر سایه خود را در پرتو خورشید نمیبینی که چیزی هست و چیزی نیست(نظر باینکه مادّیت و ثقل ندارد یعنی عالم أرواح یا عالم مثالست)سپس از میان آنها پیامبران را برانگیخت و ایشان را باقرار بخدای عز و جل دعوت کرد! اینست معنی قول خدای عز و جل: اگر از آنها بپرسی چه کسی خلقشان کرده خواهند گفت خدا[۶] سپس آنها را باقرار بپامبران دعوت کرد، بعضی اقرار کردند و برخی انکار ورزیدند! آنگاه بولایت ما دعوتشان فرمود، بخدا هر که را که خدا دوست داشت بآن اقرار کرد و هر که را دشمن داشت انکار ورزید و همین است معنی قول خدای تعالی: آنها بآنچه قبلا تکذیب کرده بودند، ایمان نخواهند آورد[۷] سپس امام باقرعلیه السّلام فرمود: تکذیب در آنجا واقع شد(یعنی کسانی که اکنون تکذیب ولایت میکنند، ابتدا در عالم أرواح و مثال تکذیب کردهاند)[۸]
پی نوشت بخش قبل و بخش حاضر در ریپلای ارائه خواهد شد
-----------------------------❀○❀--------------------------
🔸️
#بخش_نهم🔸️
لینک بخش هشتم 👉
-----------------------------❀○❀--------------------------
🆔️
#آیدی_مدیر_کانال
@zohor313iran
🆔️
#آیدی_کانال
https://eitaa.com/joinchat/2461138948Cdf2697a104