🇮🇷بسم الله النّور علی نور🇮🇷 ۱- تعریف حکمرانی: بر اساس آنچه در فرهنگ لغات، متون علمی و منابع موثق به زبان فارسی و انگلیسی در مورد اصطلاح حکمرانی آمده است می توان آنرا به صورت زیر تعریف نمود: حکمرانی: فرایند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوپ ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است. ۲ - انواع مدلهای حکمرانی چگونگی میدان دادن به نظام ارزشی ذینفعان در یک رویه حکمرانی باعث می شود که مدلهای مختلفی از شیوه‌های پیاده سازی حکمرانی در جهان معاصر مطرح باشد از جمله حکمرانی خوب، حکمرانی متعالی، و دیگر شیوه‌های حکمرانی. الف - حکمرانی خوب حکمرانی خوب: مفهومی است که توسط سازمانهای بین المللی در اواخر دهه 1980 وارد ادبیات توسعه شده و بر اساس معیارهای خاص، حکمرانی را حاصل تعامل و ارتباط متقابل دولت و کنشگران جامعه مدنی (سازمانهای غیردولتی، بخش خصوصی، گروههای ذی نفوذ و رسانه ها) جهت نیل به توسعه در هر کشوری می‌داند. معیارهای حکمرانی خوب از نظر این سازمانها عبارت است از: مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ گویی، وفاق عمومی، حقوق مساوی، اثر بخشی و کارایی و مسئولیت پذیری. ب - حکمرانی سالم در انتقاد از حکمرانی خوب، حکمرانی سالم به برداشت آزاد و متنوع از شیوه و معیارهای حکمرانی خوب در کشورهای مختلف تاکید دارد و معتقد است که حکمرانی باید مطابق با آداب، رسوم و فرهنگ محلی هر کشور تعریف و سازماندهی شود! البته همچنان معیار اصلی در حکمرانی سالم، همانند حکمرانی خوب، رفاه مردم می باشد. ج - حکمرانی متعالی به جمع حکمرانی خوب و سالم در چهارچوب و مبتنی بر نظام ارزشی الهی(اسلام ناب محمّدی) حکمرانی متعالی گفته میشود! بر اساس نظریه حکمرانی متعالی، حکومت از آن خداست و تنها اوست که می‌تواند بر انسان حکم براند، بر همین اساس در حکمرانی متعالی، به انسان از تولّد تا ابدیت نگریسته میشود! لذا تمام برنامه ها و قوانین و سیاست های خرد و کلان که دین در برنامه ریزی و مدیریت امور ظاهری(احکام بدن و عالم طبیعت و جامعه) ارائه میدهد باید خوشبختی، سعادت و تعالی انسان در این مسیر طولانی، از تولّد تا ابدیّت را پوشش دهد! این امر عظیم محقق نخواهد شد مگر اینکه حکومت و حکمرانی در چهارچوب اجرای عدالت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و...حرکت نماید یعنی ثمره حکومت و حکمرانی از منظر دین اسلام و مکتب قرآن، باید در تمامی ابعاد و لایه های ظاهری و باطنی زندگی اجتماعی، عدالت محقق گردد! که پیش نیاز و لازمه لاینفک این مهم تحصیل مَلَکه ی عدالت فردی(باطنی) حکمرانان است که تحت تعلیم و تربیّت مبانی اسلام ناب محمّدی و مکتب شیعی میسر است! مکله ی عدالت فردی(باطنی) یعنی غلبه عقل و عقلانیّت بر قوای حیوانی(شهوت و غضب و وهم و خیال) بر اساس مبانی معرفتی و عملی اخلاق الهی است که سبب میشود فرد در باطن میان قوای خیر و شر! میان جنود رحمانی و شیطانی! میان ساحت روحانی و حیوانی! به یک اعتدال حقیقی برسد! چرا که ماهیّت گناه ! ماهیّت کج خلقی! ماهیت خباثت! ریشه در غلبه قوای حیوانی و افراط و تفریط در بهره مندی انسان از آنها(شهوت، غضب، وهم و خیال) میباشد! تزکیه و تقوا در علم اخلاق یعنی وصول به ملکه ی عدالت فردی(نوعی - باطنی) است! نکته مهم اینکه آنچه باعث بی طهارتی! آلودگی گناه! و سلطه ی ظلمات بر نفس و روح و قلب انسان میشود باید در غلبه قوای حیوانی(شهوت، غضب، وهم و خیال) جستجو کرد! لذا حکمرانان تا زمانی دارای مشروعیّت میباشند که از ملکه ی عدالت فردی(باطنی - نوعی) برخوردار بوده و به اعتدال درونی رسیده باشد(نسبی) د - حکمرانی تمدّن ساز حکمرانی تمدّن ساز، حکمرانی متعالی است که با رویکرد آخرالزمانی مبتنی بر مبانی معرفتی مهدویّت، با راهبرد کلان مدیریت و هدایت در این منظومه و نظام، زمینه سازی برای وصول به نقطه عطف عظیم ترین تغییر و تحوّل در ساحت ظاهری و باطنی انسان و عالم را مدنظر دارد! نقطه عطفی که وعده ی خالق زمین و آسمانهاست! وعده ی غلبه نور بر ظلمت! وعده زوال باطل! وعده شکست سلطه طاغوت! غلبه ی دین الهی بر سایر ادیان و مکاتب! نابودی مظاهر و مصادیق شرک، کفر، الحاد و نفاق! اجرای عدالت مطلقه در سراسرجهان و در تمام شئون! تمام این تحوّلات بی بدیل و بی نظیر با ظهور منجی موعود! آخرین ذخیره و حجّت الهی محقق خواهد شد! لذا حکمرانی متعالیِ تمدّن ساز، رسالت و نگاهِ تسریع در رفع موانع ظهور و ایجاد، تقویت و توسعه نظم نوین اسلامی را در تمام حوزه ها تا وصول به تمدّن اسلامی زمینه ساز را عهده دار است. -----------------------------❀○❀-------------------------- 🆔️ @zohor313iran 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2461138948Cdf2697a104