هدایت شده از  ذاکر
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۴۵۹ س زمر 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٨» ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺲَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺿُﺮٌّ ﺩَﻋَﺎ ﺭَﺑَّﻪُ ﻣُﻨِﻴﺒﺎً ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺛُﻢَّ ﺇِﺫَﺍ ﺧَﻮَّﻟَﻪُ ﻧِﻌْﻤَﺔً ﻣِّﻨْﻪُ ﻧَﺴِﻲَ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻳَﺪْﻋُﻮﺍْ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﻣِﻦ ﻗَﺒْﻞُ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﻟِﻠَّﻪِ ﺃَﻧﺪَﺍﺩﺍً ﻟِّﻴُﻀِﻞَّ ﻋَﻦ ﺳَﺒِﻴﻠِﻪِ ﻗُﻞْ ﺗَﻤَﺘَّﻊْ ﺑِﻜُﻔْﺮِﻙَ ﻗَﻠِﻴﻠﺎً ﺇِﻧَّﻚَ ﻣِﻦْ ﺃَﺻْﺤَﺎﺏِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭِ ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺭﺳﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ (ﺑﺎ ﺗﻮﺑﻪ) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣّﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮﻳﺶ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﻫﺪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺭﺍ (ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺭﻓﻊ ﺁﻥ) ﻗﺒﻠﺎً ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺗﺎ (ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ) ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺳﺎﺯﺩ. ﺑﮕﻮ: «ﻣﺪّﺕ ﻛﻤﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻛﻔﺮ ﺧﻮﺩ ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻧﻲ». ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: «ﺿُﺮّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺿﺮﺭ ﺍﺳﺖ. «ﺧَﻮَّﻟﻪ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﻄﺎﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ. «ﻣﻨﻴﺐ» ﻳﺎ ﺍﺯ «ﻧﻮﺑﺔ» ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺟّﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻳﺎ ﺍﺯ «ﻧﺎﺏَ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺍﻧﻘﻄﺎﻉ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺴﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺗﻮﺟّﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍً ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻭم ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ، ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻫﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﺍﺳﺖ. ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺯ ﺗﻮﺟّﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﺳﻤﻲ ﻭ ﻣﻮﺿﻌﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺍﺫﺍ ﻣﺲّ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﺿُﺮٌّ ﺩَﻋﺎ» ٢- ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ، ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﺯﻧﺪ. «ﻣﺲّ» ٣- ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ، ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻴﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﻓﻄﺮﺕ ﺍﺳﺖ. «ﺿُﺮٌّ ﺩَﻋﺎ» (ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﻫﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺩﻋﺎ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ). ٤- ﺩﻋﺎﻱ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﺪﻥ ﻧﺎﮔﻮﺍﺭﻱ ﻫﺎﺳﺖ. «ﻣﻨﻴﺒﺎً ﺍﻟﻴﻪ... ﺧَﻮّﻟﻪ ﻧﻌﻤﺔً» ٥ - ﺿﺮﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﻲ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺖ. «ﻧﻌﻤﺔً ﻣﻨﻪ» ٦- ﺭﻓﺎﻩ، ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻧﻌﻤﺔً - ﻧﺴﻲ» ٧- ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻛﻢ ﻇﺮﻓﻴّﺖ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﻓﺎﻩ، ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻗﺒﻠﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻧﺴﻲ ﻣﺎ ﻛﺎﻥ ﻳﺪﻋﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ» ٨ - ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ، ﻣﺎﻳﻪ ﻱ ﺷﺮﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺭﻓﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩ، ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﻏﻴﺮ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ. «ﻧﺴﻲ... ﺟﻌﻞ ﻟﻠّﻪ ﺍﻧﺪﺍﺩﺍً» ٩- ﺷﺮﻙ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺩﻝ ﻣﻲ ﺑﻨﺪﺩ. «ﺍﻧﺪﺍﺩﺍً» ١٠- ﺗﻮﺟّﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ، ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻣﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. «ﻟﻴﻀﻞّ» ١١- ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﺍﺳﺖ. ﺍﻭّﻝ: ﻧﺴﻴﺎﻥ «ﻧﺴﻲ» ﺩﻭّم: ﺷﺮﻙ «ﺟﻌﻞ ﻟﻠّﻪ ﺍﻧﺪﺍﺩﺍً» ﺳﻮّم: ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ «ﻟﻴﻀﻞّ» ١٢- ﻫﺮ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻣﺤﺒﻮﺑﻴّﺖ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺗﻤﺘﻊ ﺑﻜﻔﺮﻙ» ١٣- ﻣﺸﺮﻙ ﻛﺎﻓﺮ ﺍﺳﺖ. «ﺟَﻌَﻞ ﻟﻠّﻪ ﺍﻧﺪﺍﺩﺍً... ﺗﻤﺘّﻊ ﺑﻜﻔﺮﻙ» ١٤- ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﻛﻢ ﺍﺳﺖ. «ﺗﻤﺘّﻊ... ﻗﻠﻴﻠﺎً» ١٥- ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻭ ﻛﻔﺮ، ﻗﺮﻳﻦ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺍﻧﻚ ﻣﻦ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻟﻨﺎﺭ» ««تفسیر نور»» 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃