هدایت شده از  ذاکر
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۴۷۰ س غافر 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٢٨» ﻭَﻗَﺎﻝَ ﺭَﺟُﻞٌ ﻣُّﺆْﻣِﻦٌ ﻣِّﻦْ ﺁﻝِ ﻓِﺮْﻋَﻮْﻥَ ﻳَﻜْﺘُﻢُ ﺇِﻳﻤَﺎﻧَﻪُ ﺃَﺗَﻘْﺘُﻠُﻮﻥَ ﺭَﺟُﻠًﺎ ﺃﻥ ﻳَﻘُﻮﻝَ ﺭَﺑِّﻲَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻭَﻗَﺪْ ﺟَﺂءَﻛُﻢْ ﺑِﺎﻟْﺒَﻴِّﻨَﺎﺕِ ﻣِﻦ ﺭَّﺑِّﻜُﻢْ ﻭَﺇِﻥ ﻳَﻚُ ﻛَﺎﺫِﺑﺎً ﻓَﻌَﻠَﻴْﻪِ ﻛَﺬِﺑُﻪُ ﻭَﺇِﻥ ﻳَﻚُ ﺻَﺎﺩِﻗﺎً ﻳُﺼِﺒْﻜُﻢ ﺑَﻌْﺾُ ﺍﻟَّﺬِﻱ ﻳَﻌِﺪُﻛُﻢْ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻟَﺎ ﻳَﻬْﺪِﻱ ﻣَﻦْ ﻫُﻮَ ﻣُﺴْﺮِﻑٌ ﻛَﺬَّﺍﺏٌ ﻭ ﻣﺮﺩﻱ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﺍﺷﺖ ﮔﻔﺖ: «ﺁﻳﺎ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻣﺮﺩﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﺑﻜﺸﻴﺪ؟! ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭﻭﻏﺶ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺳﺮﺍﻓﻜﺎﺭ (ﻭ) ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻭ ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﺑﺴﺘﮕﺎﻥ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﻮﺳﻲ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻛﺎﺭﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ. ﺍﻳﻦ ﺷﺨﺺ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﺯ ﻧﻘﻄﻪ ﻱ ﺩﻭﺭ ﺷﻬﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻱ ﺩﺳﺘﮕﻴﺮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩ. ﻓﺨﺮﺭﺍﺯﻱ ﻭ ﻣﺮﺍﻏﻲ ﺩﺭ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻭ ﺍﺯ ﺩﺭﺑﺎﺭﻳﺎﻥ ﻭ ﺭﺋﻴﺲ ﭘﻠﻴﺲ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺑﻮﺩ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻛﻪ ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﻓﺨﺮ ﺭﺍﺯﻱ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺻﺪّﻳﻘﻮﻥ ﺳﻪ ﻧﻔﺮﻧﺪ: ﺣﺒﻴﺐ ﻧﺠّﺎﺭ (ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻳﺲ)، ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻋﻠﻲّ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻛﻪ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ، ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻮﺳﻲ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺮﺩﻱ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﺭﺟﻠﺎً» ﺗﺎ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻭ ﭘﻲ ﻧﺒﺮﺩ. «ﺍﺳﺮﺍﻑ» ﺑﻪ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺍﺯ ﺣﺪّ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺧﻮﺍﻩ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺩﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻕ. ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻭ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﻣﺴﺮﻑ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﺍﺑﻮﻃﺎﻟﺐ ﭘﺪﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(٢٦٧) ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪﻥ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻋﺬﺕ ﺑﺮﺑّﻲ... ﻗﺎﻝ ﺭﺟﻞٌ» ٢- ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻱ ﻣﺠﺎﺩﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭﻳﺪ. (ﻗﺮﺁﻥ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﺟﺪﺍﻝ ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ). «ﻭ ﻗﺎﻝ ﺭﺟﻞ...» ٣- ﺩﺭ ﻧﻘﻞ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺍﺻﻠﻲ ﺗﻮﺟّﻪ ﻛﻨﻴﻢ، ﻧﻪ ﻧﺎم ﻫﺎ ﻭ ﺍﻟﻘﺎﺏ. «ﺭﺟﻞ ﻣﺆﻣﻦ» ٤- ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻇﻠﻢ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﺄﻣﻮﺭﻳّﺘﻲ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. «ﺭﺟﻞ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ» ٥ - ﻧﻈﺎم ﻭ ﺗﺸﻜﻴﻠﺎﺕ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭﻣﺤﻴﻂ ﻓﺎﺳﺪ، ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺟﺒﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﺟﺮم ﻧﻴﺴﺖ. (ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﻓﺮﻋﻮﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.) «ﻭ ﻗﺎﻝ ﺭﺟﻞ ﻣﺆﻣﻦ ﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ» ٦- ﮔﺎﻫﻲ ﺗﻘﻴﻪ ﻭ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. «ﻳﻜﺘﻢ ﺍﻳﻤﺎﻧﻪ» ٧- ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺟﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﺰ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. «ﺃﺗﻘﺘﻠﻮﻥ ﺭﺟﻠﺎً» ٨ - ﻣﺆﻣﻦ، ﺑﻲ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺣﺎﻣﻲ ﻣﻈﻠﻮم ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻠﻴﻪ ﻇﺎﻟﻢ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﺸﺪ. «ﺃﺗﻘﺘﻠﻮﻥ ﺭﺟﻠﺎً» ٩- ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﻔﺘﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻛﻨﻴﺪ. «ﺃﺗﻘﺘﻠﻮﻥ...» ١٠- ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﻃﺎﻏﻮﺗﻲ، ﺗﺒﻠﻴﻎ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﺟﺮم ﺍﺳﺖ. «ﺃﺗﻘﺘﻠﻮﻥ ﺭﺟﻠﺎً ﺍﻥ ﻳﻘﻮﻝ ﺭﺑّﻲ ﺍﻟﻠّﻪ» ١١- ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎ ﻣﻨﻄﻖ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺃﺗﻘﺘﻠﻮﻥ... ﺟﺎءﻛﻢ ﺑﺎﻟﺒﻴﻨﺎﺕ» ١٢- ﺩﺭ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﺗﺒﻠﻴﻎ، ﺗﻌﺼّﺐ ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﻢ. (ﻣﺆﻣﻦ ﺁﻝ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﮔﻔﺖ: ﻣﻮﺳﻲ ﻳﺎ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ ﻳﺎ ﺩﺭﻭﻍ، ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻮﻳﺪ، ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﻱ ﺧﻮﺩﺵ.) «ﺍﻥ ﻳﻚ ﻛﺎﺫﺑﺎ... ﻭ ﺍﻥ ﻳﻚ ﺻﺎﺩﻗﺎ» ١٣- ﺯﻳﺎﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ. «ﺍﻥ ﻳﻚ ﻛﺎﺫﺑﺎ ﻓﻌﻠﻴﻪ ﻛﺬﺑﻪ» ١٤- ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺐ، ﺩﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻟﺎ ﻳﻬﺪﻱ ﻫﻮ ﻣﺴﺮﻑ ﻛﺬﺍﺏ» ««تفسیر نور»» 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃