.
♻️
عاشورا حذف شدنی نیست، اما تحریف شدنی هست
غم زمانه که هیچش کران نمیبینم
دواش جز می چون ارغوان نمیبینم
تنها روز بی مانندی، که از ابتدا تا پایان آفرینش کون و مکان و زیست بوم جغرافیای مکانی و سیاسی ابناء بشر، نظیر و مانندی برای آن نمی توان یافت،،روز عاشورا و زمین کربلا است. میرزا حسین محدّث نوری، در کتاب «مستدرک الوسائل»، از امام صادق (ع)، به نقل از: رسول خدا (ع)، چنین نقل کرده است: «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرارَهٌ فی قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ لا تَبْرُدُ أبَداً.
کشته شدن حسین (ع)، حرارتی در دلهای مؤمنان ایجاد کرده است که هرگز سرد نمی شود. امام حسن (ع): هیچ روزی، مانند روز تو (روز عاشورا) نیست ای اباعبدالله!
این که چرا عاشورا و کربلا بی همتا و یکتا است، می تواند موضوع تحقیقات دانشمندان در علوم مرتبط با عاشورا پژوهی و شناخت مکتب و فرهنگ حسینی قرار گیرد و جای آن مانند مظلومیت خود امام حسبن عليه السلام، مظلوم و غریب است.
پرسش هایی را می توان در باره شناخت چرایی و چیستی فلسفه عاشورا ، مطرح کرد:
۱. آیا به دلیل بی همتایی امام حسین( ع) ویاران با وفایش است؟
۲. آیا به دلیل انحصار مکانی سرزمین کربلا است؟
۳. آیا به دلیل انحصار در شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه و دوره عاشوراست؟
۴. آیا به دلیل انحصار در فلسفه عاشوراست که انحصارا مختص به امام حسین( ع) است؟
۵. آیا به دلیل انحصار در قاتلان امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش است؟
۶. آیا به دلیل انحصار در ایفای نقش الگو دهی مکتب و فرهنگ عاشورا برای مبارزان و جهادگران پسا عاشورا است؟
۷. آیا به دلیل کیفیت و شرایط خاص اهل البیت همراه با امام حسین عليه السلام در روز عاشورا است؟
۸. آیا به دلیل انحصار در کیفیت به شهادت رسیدن اصحاب و یاران امام حسین( ع) است؟
۹. آیا به دلیل نسبت خاص امام حسین علیه السلام با جدشان پیامبر اکرم( ص ) است ؟
۱۰. آیا به دلایل معرفتی، فکری، اعتقادی و ارزشی و سیاسی است که تنها در کسی چون امامحسین(ع) یافت می شود؟
۰۱۱ آیا به دلیل معرفت، شور و عشق مشترکی است که خداوند در قلوب مؤمنین نسبت به عاشورا و امام حسین (ع) قرار داده است؟
سهم و نقش هریک از این پرسش ها و پرسش هایی از این دست در قیام عاشورا و چیستی و فلسفه آن ، چیست؟
این پرسش ها میتواند آغازی برای عاشورا پژوهی و کربلا شناسی باشد. مطالعه ای تطبیقی برای آن چه اکنون در ایران، در منطقه و در جهان می گذرد و بلا شک جغرافیای سیاسی آینده جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. اما هر چه باشد، آن چه تاریخ نگاشته است و خاصه امروز می بینیم، تاکنون هیچ واقعه ای نتوانسته است و شواهد موجود نیز نشان می دهد نمیتواند، جای عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی را بگیرد. مکتب و فرهنگ حسینی، زنده، پویا، بدون جایگزین، بی همتا در معرفت، در شور و شوق و عشق، در به حرکت درآوردن مردم، در الگودهی و الگوگیری، و در مبارزه با جهل و ظلم و بیعدالتی است. لذا این مکتب حذف شدنی نیست، اما تحریف شدنی هست، باید مراقب باشیم با پول سفارتخانه ها و اندیشکده های آمریکایی و انگلیسی فلسفه سیاسی و معرفتی و اجتماعی و مکتبی، مکتب و فرهنگ حسینی، تحریف نشود.
گواه گویای آن تلاش هایی است که امروزه در فضای مجازی از سوی منحرفان آگاه و نا آگاه و غافل و دست های پنهان و آشکار نفوذ در عاشورای ۱۴۰۲ در ایران می بینیم.
دلیل اصلی آن روشن است، زیرا با تحریف عاشورا و فرهنگ و مکتب حسینی، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ابتدا تحریف و سپس کنار گذاشته می شود.
همان گونه که خود عاشورا، نتیجه و محصول تحریفی بود که ریشه های اصلی آن را باید در سقیفه جست و جو کرد.
همیشه با بدلسازی و تولید بدلیجات در مکتب، در دین، در رهبری، در سیاست، در فرهنگ، در اقتصاد و جامعه میتوان مکتب انحرافی، دین انحرافی، رهبر انحرافی، سیاست و فرهنگ و اجتماع و اقتصاد انحرافی را تولید و به خورد جامعه و مردم داد تا بتوان بهتر منابع زیرزمینی و رو زمینی را غارت کرد.
پس یکی از مهم ترین درسهای عاشورا و محرم ۱۴۵۵ و ۱۴۰۲ برای ما ایرانیان، تمییز بین اسلام آمریکایی، بدل اسلام ناب محمدی، و تمییز بین رهبری ساخته دست اتاق های فکر و رسانه های صهیونیستی و آمریکایی و انگلیسی با رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران است.
به هوش باشیم، طلای ناب خود را با بدل آن جابجا نکنیم.
کوفیان تا زمانی که درست تشخیص دادند، در کنار مسلم و امام خود بودند، اما زمانی که با جنگ شناختی و ترکیبی دستگاه اموی و خاصه اقدامات همه جانبه یزید، در شناخت خود نسبت به مسلم و نسبت به امام تردید کردند، جنگ پیروزمندانه خود را وانهادند و شکست و خفت و لعنت ابدی را برای خود رقم زدند.
✍ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
👈 یادداشتهای حمید رسایی را (اینجا) بخوانید
.