࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@Quran124
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
➡️...ادامه بحث قبل
💓 میعادگاه عشاق و مراتب عاشقی (قسمت ۳۴)
موضوع این بحث:
هم رنگ شدن عاشق و معشوق در کربلا
🎤 سخنران:
استاد غلامرضا صادقزاده
📝تکمیل و ویرایش:
اتاق فکر اندیشکده[۱]
❤️🍃🧡🍃💚🍃💙🍃
عطش شهدای کربلا غیر از آن عطشی است که فکر میکنیم. هر چند حجت ظاهری عطش را نمیخواهیم رد کنیم.
از روز هفتم آب را بر اهلبیت بستند. امام حسین از این روز تا لحظهی شهادت دیگر نه چیزی خورد و نه چیزی نوشید.
لذا وقتی شهید شد دید که حضرت رسول صلی الله علیه و آله میفرماید تعجیل کن که افطار را باید کنار من بخوری. اینها به ظاهر تشنه و گرسنه بودند اما حساب عطش معنوی جداست به خصوص عطش اباعبدالله...
عطش اباعبدالله الحسین یک عطشی است که هرگز فروکش نخواهد کرد.
💚🍃
«هذا قَبْرُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَليِّ بْنِ ابيطالِب، الّذي قَتَلوُهُ عَطْشاناً». این عطش من الازل الی الابد هست. بقیهی شهدا هم عطش داشتند و امام حسین هم یک ساقی داشت به نام
عباس بن علی...
هرکسی که میآمد و عطش خودش را به امام حسین عرضه میکرد، به وفق عین ثابتهاش از این شراب طهور الهی از دست عباس بن علی مینوشید.
«وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً» (انسان/۲۱)
❤️🍃
کسی میگوید دیدم در حرم علی بن موسی الرضا خمره های شراب گذاشتهاند،
شراب سفید، سبز و قرمز... ملائک واحدا بعد واحد به زائرانی که میآیند به دستور امام رضا از این شراب سفید مینوشانند. به تعدادی انگشت شمار شراب سبز نوشاندند و
تنها به یک نفر شراب سرخ دادند.
اینها 👈
شراب های باطنی هستند.
در سورهی دهر آمده است که برخی به
طعم زنجبیل و برخی دیگر به
طعم کافور است.
آن که به طعم زنجبیل است، حرارت دارد و عاشق را گرم میکند.
آنی که کافوری است، عاشق را سرد میکند و به مقام بردالیقین میرساند.
اینها حالاتی است که بر عاشق به وفق تجلیات معشوق ازلی دست میدهد.
🧡🍃
جناب حضرت علی اکبر هم تشنه است و به محضر پدر میآید و عرض میکند:
«يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَدْ قَتَلَنِی وَ ثِقْلُ الْحَدِيدِ قَدْ أَجْهَدَنِي» این عطش سرّ است و عارف واقف است... این سنگینی آهن چیست؟ جناب علی اکبر صاحب ولایت کبری الهی است و «اشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِ الله» است. اباعبدالله میفرماید ما هر موقع دلمان برای رسول خدا تنگ میشد، به این آقا نگاه میکردیم. لذا نشان میدهد این عطش و
ثقل الحدید چیزهای دیگریست. مثل این که او چیزهای بالاتری میخواهد.
او فنای در ذات اباعبدالله الحسین علیه السلام را میخواهد. وگرنه او مظهریت الله را داشت.
اصلا این حدید عقل کل است و حتی بالاتر از آن چون عقل کل ظهور الله است در مرتبهی تعین خلقی.
«...فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيد» (ق/۲۲) این
[ پس ما پرده را از دیده (بصیرت)
ات كنار زدیم در نتیجه دیدهات امروز بسیار تیزبین است.]
وقتی برای انسان کشف حجاب میشود و همهی پردهها کنار میرود، چشم انسان تیز میشود و آن حقیقت عشق را عریان و بدون تعین میبیند...
💙🍃
خاصیت تربت را ببینید که هر کس بر تربت امام حسین علیه السلام سجده کند،
👈 حجابهای هفت گانه از جلوی چشم او کنار میرود. تو باید هم خودت تربت شوی و هم بر آن تربت سجده کنی. «یُخالطُهُ الله بنفسه». یعنی وجود ما با حقیقت ولایت اباعبدالله مخلوط و عجین شود. عجین که شدی، 👈 تربت میشوی و تربت که شدی،👈 از حجابهای طبع، نفس، قلب، خیال، وهم، سر و خفی و اخفی میگذری و 👈
صورت بیصورت معشوق را میبینی. این صورت بی صورت معشوق را دیدن اضمحلال[ فنا شدن] ذات عاشق است در معشوق. در عالم طبیعت، نهایت قرب خودش را در نکاح نشان میدهد.
اما در عالم معنا باده و خمخانه و ساقی و شراب و «كَأْساً دِهاقاً» در هم و برهم است. کاسه عین شراب است و شراب عین کاسه است.
از صفای می و زلالی جام
در هم آمیخت جام و مدام
رقّ الزُّجاجُ وَرَقَّت الخَمرُ
فَتشابَها فَتَشاكل الأَمرُ
فَكَأَنَّها خَمرٌ وَلا قَدح
وَكَأَنَّها قَدحٌ وَلا خَمرُ
❤️🍃
آنجا مقام قرب عبارت است از اضمحلال ذات عاشق در معشوق به طوری که از عاشق دیگر چیزی باقی نماند. لذا میگوید:
ثقل آهن عین ذات سالک است
کان بجا و ما بقی مستهلک است
لاجرم ز آیینهی شاه وجود
زنگ آن عین ثبوتی را زدود
┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄
🌺
تقدیمی اندیشکده
«عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
پایان